MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Pokok Bunga Penghalau Nyamuk




Pokok Bunga Tahi Ayam 


Dikenali sebagai Bunga pagar mempunyai nama saintifik Lantana Camara . Ia merupakan spesies tumbuhan berbunga dalam keluarga verbenaVerbenaceae, yang berasal pada Amerika tropik. Ia telah disebarkan kebahagian lain dunia sebagai tumbuhan hiasan dan dianggap spesies invasif dikebanyakan kawasan tropik dan separa-tropik.

Pokok bunga tahi ayam mudah ditanam dan sesuai dengan iklim Malaysia,  Walaupun nama bunga tahi ayam tetapi haruman bunganya wangi dan menyegarkan.


Akar Wangi





Akar wangi atau narwastu (serai wangirumput akar wangivetiverChrysopogon zizanioides syn. Vetiveria zizanioidesAndropogon zizanioides) adalah sejenis rumput yang berasal dari India. Tumbuhan ini dapat tumbuh sepanjang tahun, dan dikenal orang sejak lama sebagai sumber wangi-wangian. Tumbuhan ini termasuk dalam famili Poaceae, dan masih sekeluarga dengan serai atau padi.
Akarnya yang dikeringkan secara tradisional dikenal sebagai pengharum lemari penyimpan pakaian atau barang-barang penting, seperti batik dan keris. Aroma wangi ini berasal dari minyak atsiri yang dihasilkan pada bagian akar.
Tumbuhan ini merupakan komoditasperdagangan minor walaupun cukup luas penggunaan minyaknya dalam industri wangi-wangian.
Diantara pokok bunga yang menghalau nyamuk dan sesuai ditanam di persekitaraan rumah adalah :-

Serai Wangi

Pokok Selasih

Pokok Lidah Buaya
Pokok Jerimin

Pokok Tongkat Ali
Pokok Mambu
Pokok Floramaster

Sumber: WhatApps,  Jabatan Kesihatan KK , Wikipedia 

Post a Comment

0 Comments