MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Apa itu AdSense




AdSense 

Adsense adalah program pengiklanan yang dijalankan oleh Google. Pemilik laman web boleh mengikut program ini dengan membenarkan teks, gambar dan iklan video melalui laman web mereka.

 Iklan ini dikawal selia oleh Google dan hasil yang dijana dari pengiklanan ini adalah sama ada setiap bayar per klik (PPC) atau setiap perseribu-dilihat/tanggap pada dasarnya (per-thousand-impressions basis). Google kini sedang dalam proses menguji kaedah harga kos-per-tindakan (cost-per-action) atas dasar servis.

Google sedang menggunakan teknologi carian untuk menyediakan khidmat pengiklanan ini berdasarkan isi kandungan laman web, lokasi geografi pengguna laman web, dan faktor-faktor lain. Sesiapa yang mahu menggunakan khidmat pengiklanan dengan sistem pengiklanan sasaran Google boleh mendaftar melalui AdWords - mungkin bermaksud Iklan melalui perkataan yang berkaitan. Adsense terkenal dengan langkah untuk pengiklanan melalui laman web kerana dengan panji (banner) yang kurang mengganggu daripada kebanyakan panji, dan isi kandungan iklan yang hampir semua adalah bertepatan dengan isi kandungan laman web.

Bagi laman web yang tidak dikunjungi oleh Mediabot, laman web mengikut untuk memberi ruang pengiklanan dalam laman web mereka akan menggunakan kod Java Script untuk menunjukan iklan amal untuk makluman servis awam (PSAs - public service announcements). Mediabot adalah berbeza dengan Googlebot yang beroperasi sebagai pencari indeks Google.

Terdapat banyak laman yang menggunakan AdSense untuk menjana wang dengan isi kandungan laman web dan terdapat juga pemilik laman web yang berkerja keras untuk meningkatkan penjanaan keuntungan melalui Adsense. Mereka membuat semua ini melalui 3 langkah iaitu :


  1. Mereka menggunakan teknik penjanaan trafik yang besar termasuk dan tidak terhad kepada pengiklanan melalui internet.   
  2. Mereka juga mengunakan kandungan laman web yang menarik dan bernilai/bernas; isi kandungan yang dapat membawa pulangan yang tinggi dan dapat harga yang tinggi apabila di klik - pengguna laman web mengklik iklan Adsense. 
  3. Mereka meniru seperti Menyuruh pengguna laman web menekan Ads(iklan) pada laman web walaupun ini dilarang oleh Google.Contoh lain yang tidak dilarang seperti frasa "Sponsored Links - Pautan ke Penaja dan "Advertisements - Pengiklanan".

Sumber utama pendapatan AdSense adalah program AdWords yang menukarkan model penghargaan yang kompleks berasaskan harga kedua lelong Vickrey, dalam pada itu pengiklan perlu menetap bida/tawaran (tanpa melihat pesaing).Tambahan lagi, untuk sebarang klik,pengiklan akan hanya membayar satu peningkatan bida/tawaran harga diatas harga kedua yang tertinggi.

Cara pengiklanan yang menggunakan enjin kotak carian (search engine box) yang diletakan pada laman web. Keuntungan hanya akan dapat diperoleh apabila pengguna laman web mengklikan ads(iklan) hasil daripada carian.

Bagaimana adsense beroperasi 

Setiap kali pengguna/pengunjung laman web memasuki laman web yang mempunya label AdSense, JavaScript akan menulis label iframe (label html), skrip ini akan berarah kepada URL halaman tersebut.Google akan menggunakan cache daripada halaman tersebut untuk URL atau katakunci dalam URL tersebut supaya dapat menetapkan nilai katakunci(keywords).Jika katakunci sudah dicachekan, iklan akan ditunjukan mengikut katakunci yang berdasarkan sistem arahan Adwords.

Sumber : Wikipedia

Post a Comment

0 Comments