MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Al-Rayyan Pintu Syurga Untuk Ahli Puasa




Daripada Sahal bin Sa’d R.A, bahawa Nabi SAW bersabda:


إِنَّ في الجَنَّةِ بَابًا يُقَالُ لَهُ الرَّيَّانِ يَدخُلُ مِنهُ الصَّائِمُونَ يَومَ القِيَامَةِ، لَا يَدْخُلُ مِنهُ أَحَدٌ غَيْرُهُم


Maksudnya: “Sesungguhnya dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama al-Rayyan khusus untuk ahli puasa memasuki syurga melaluinya pada hari kiamat kelak. Selain mereka tidak dibenarkan masuk.”


(Riwayat Ahmad, al-Bukhari dan Muslim)


‘Ar-Rayyan’ ini berasal dari perkataan “al-ray” yang bererti pengairan, menyegarkan dan pemandangan indah.

Al-Rayyan bermaksud Orang yang tidak merasa dahaga. Ia kalimah atau sifat yang sangat sesuai kepada orang yang berpuasa.



Dari Abi Hurairah r.a., Rasulullah ﷺ bersabda: “Sesiapa memberi nafkah isterinya di jalan Allah سبحانه وتعالى, maka akan dipanggil dari pintu syurga, “Wahai Hamba Allah! Ini adalah pintu kebaikan.” Sesiapa termasuk ahli solat, maka akan dipanggil dari pintu ‘al-Solah’. Sesiapa termasuk ahli jihad, akan dipanggil dari pintu ‘al-Jihad’. Sesiapa termasuk ahli puasa, akan dipanggil dari pintu ‘ar-Rayyan’. Dan sesiapa termasuk ahli sedekah, akan dipanggil dari pintu ‘al-Shadaqah’. Abu Bakar lalu berkata, “Demi engkau dan ibuku (ummul mukminin), ya, Rasulullah! Apakah seseorang harus dipanggil dari pintu-pintu itu, dan adakah seseorang yang dipanggil dari pintu-pintu itu seluruhnya?” Rasulullah ﷺ  menjawab, “Ya. Dan aku berharap semoga engkau termasuk dari mereka.” (Hadis Riwayat al-Bukhari).


(Petikan dari ‘al-Shiyam fi’l-Islam’, karya Dr Ahmad Umar Hasyim).



Sumber/Kredit: muftiwp.gov.my & shafiqolbu.wordpress.com


Post a Comment

1 Comments

  1. Hai semua,
    Saya akan memberitahu anda rahsia menjadi kaya dalam pelaburan bitcoin “orang yang bijak sepatutnya mempunyai wang di dalam kepala mereka, tetapi tidak di dalam hati.. Setiap hari adalah hari keputusan baru. Pilihan anda untuk menjadi kaya atau miskin & terus bergelut, mula membuat dana yang lebih besar dalam masa 72 jam dengan peniaga yang sah & pro seperti saya, Pelan pelaburan dibuka sekarang dengan pelaburan minimum $200 anda boleh memperoleh $2000 dalam 72 jam.

    Labur $200 mendapat $2,000
    Labur $500 mendapat $5,000
    Labur $700 mendapat $7,000
    Labur $1,000 mendapat $10,000
    Labur $2,000 mendapat $20,000
    Labur $5,000 mendapat $50,000
    Labur $7,000 mendapat $70,000

    Jangan lepaskan peluang yang jelas ini untuk mencapai kebebasan kewangan anda, mereka yang belum bersedia untuk melabur sekarang belum bersedia untuk bersara awal, jangan bergantung pada satu sumber pendapatan, biar kami berdagang untuk anda hari ini dan mula membuat keuntungan untuk anda. Sila hubungi kami Melalui WhatsApp: +1(252)285-2093 E-mel : andersoncarlassettrade@gmail.com

    ReplyDelete