MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Hongmeng ganti Android



Eksekutif Huawei di Mexcio, berkata Huawei dalam proses melancarkan sistem operasi (OS) ‘Hongmeng’ menggantikan OS Android buatan AS.

Andrew Williamson, Naib Presiden Komunikasi dan Hubungan Awam Huawei Technologies Co Ltd, dalam satu wawancara berkata syarikat itu juga akan mendapatkan tanda dagang ke atas Hongmeng, yang dikatakan mungkin sudah dilancarkan pada satu juta peranti di China.

Andrew Williamson berkata "Huawei sedang dalam proses bagi potensi melancarkan penggantian,"

"Ini bukan sesuatu yang dikehendaki Huawei. Kami gembira menjadi sebahagian daripada keluarga Android, tetapi Hongmeng sedang diuji, kebanyakannya di China. Saya percaya ia sudah dilancarkan pada lebih sejuta peranti."

"Kami akan cuba meletakkan tanda dagang ke atasnya,"

Andrew Williamson berkata, sekiranya ketegangan perdagangan menjadi perang perdagangan sepenuhnya, Hongmeng akan bersedia untuk digerakkan dalam beberapa bulan.

Data Pertubuhan Harta Intelek Dunia PBB menunjukkan bahawa Huawei, pengeluar rangkaian telekomunikasi terbesar di dunia, sudah memohon tanda dagang ke atas Hongmeng di beberapa negara.

Andrew Williamson berkata, pengeluar cip sedia maklum bahawa mengetepikan Huawei, ia boleh mendatang "malapetaka" kepada perniagaan mereka.

"Kami tidak, secara khusus, meminta sesiapa pun melobi bagi pihak kami. Mereka melakukannya secara sukarela kerana, bagi kebanyakan mereka, Huawei satu daripada pelanggan utama mereka," katanya.

Apa itu Hongmeng?

OS Hongmeng (Cina: 鸿 OS; pinyin: Hóngméng OS) adalah sistem pengendalian serasi aplikasi Android yang sedang dibangunkan oleh Huawei sejak 2012 ke arah produk masa depan mereka.  Sehingga kini dan walaupun spekulasi, syarikat itu belum lagi secara terbuka telah menetapkan nama rasmi pada pembebasan sistem operasi. Tidak diketahui sama ada OS HongMeng akan berdasarkan AOSP atau tidak.

Dalam wawancara akhbar yang diterbitkan dengan Die Welt, eksekutif Huawei Richard Yu menyatakan bahawa Sistem Operasi (OS) tersebut boleh digunakan sebagai Pelan B jika ia dihalang daripada menggunakan Android atau Windows sebagai akibat daripada sekatan AS, tetapi dia akan " lebih suka bekerja dengan ekosistem Google dan Microsoft ".

Huawei, sejak Jun 2019, telah merawat EMUI sebagai sistem pengendalian, mencetuskan khabar angin mengenai penamaan akhir HongMeng OS. Beberapa saluran media menuntut HongMeng OS boleh dikeluarkan di China sama ada pada Ogos atau September 2019 dengan pembebasan seluruh dunia pada suku kedua tahun 2020.

Sumber: Reuters & Wikipedia

Post a Comment

0 Comments