MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Al-Quran Petunjuk Sepanjang Zaman



Al-Quran Petunjuk Sepanjang Zaman


شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ


“Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah." [Al-Baqarah: 185]


Al-Quran merupakan satu mukjizat yang agung kurniaan Allah Azza wa Jalla. Inilah mukjizat Rasulullah s.a.w yang mampu kita sentuh dan merasai sendiri pengalaman bersamanya.


Al-Quran adalah kitab suci kepada umat manusia di akhir zaman ini. Bulan Ramadan yang dipilih Al-Quran diturunkan ke alam dunia bersama diwajibkan berpuasa meninggalkan makan, minum dan hawa nafsu yang menjadi rukun hidup, menunjukkan betapa Al-Quran itu wajib diimani dan dihayati oleh manusia. Hanya mereka yang bertaqwa menerima Al-Quran menjadi petunjuk. 


ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ


“Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa” [Al-Baqarah: 2]


Rugilah mukjizat agung ini jika kita tak ambil manfaat daripadanya. Lebih malang lagi jika kita sombong tidak mempedulikannya. Padahal inilah jalan keselamatan dan pemberi syafaat di Barzakh dan Mahsyar kelak.


Beruntunglah mereka yang bersahabat dengan Al-Quran.



Post a Comment

0 Comments