MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Pengaruh Isteri Terhadap Perkerjaan Suami



PENGARUH ISTERI TERHADAP PEKERJAAN SUAMI.


Dari Khalid bin Yazid, ia berkata, 

Hasan al-Bashri رحمه الله تعالى berkata :


"Aku datang kepada seorang pedagang kain di Makkah untuk membeli baju, lalu si pedagang mulai memuji-muji dagangannya dan bersumpah, lalu akupun meninggalkannya dan aku katakan,

"Tidaklah layak beli dari orang semacam itu", lalu aku pun beli baju dari pedagang yang lain.


Dua tahun setelah itu aku (pergi untuk menunaikan ibadah) haji, dan aku bertemu lagi dengan orang itu, tapi aku tidak lagi mendengarnya memuji-muji dagangannya dan bersumpah. lalu aku bertanya kepadanya : "Bukankah engkau orang yang dulu pernah berjumpa denganku beberapa tahun lalu?"


Ia menjawab : "Ya benar!"


Aku bertanya lagi : "Apa yang membuatmu berubah seperti sekarang?! Aku tidak lagi melihatmu memuji-muji perniagaan mu dan (mengumbar) sumpah!"


Lantas ia pun bercerita : 

"Dahulu aku mempunyai istri yang jika aku datang kepadanya dengan sedikit rezeki, maka ia meremehkannya, dan jika aku datang kepadanya dengan rezeki yang banyak maka ia (akan) menganggapnya sedikit.


Lalu Allah mewafatkan isteriku tersebut, dan akupun menikah lagi dengan seorang wanita.


Yang jika aku hendak pergi ke pasar, ia memegang bajuku lalu berkata :


'Wahai suamiku, bertakwalah kepada Allah, jangan engkau beri makan aku melainkan dengan yang thoyyib (halal), dan jika engkau datang kepadaku dengan sedikit rezeki, aku akan menganggapnya banyak.


Dan jika engkau tidak dapat apa-apa, (maka) aku akan membantumu memintal (kain).'


[Al-Mujaalasah wa Jawaahirul ‘Ilm (V/252) karya Abu Bakr Ahmad bin Marwan bin Muhammad ad-Dainuri al-Qodhi al-Maliki]


Sungguh begitu berpengaruhnya tabiat seorang isteri dalam rumah tangga terhadap pekerjaan sang suami, lihat tak jarang kita saksikan ada seorang suami yg rela melakukan korupsi, menipu, mencuri, terlilit hutang riba, semua itu terkadang kerana desakan keperluan yg berlebihan dari sang isteri atau demi menyenangkan gaya hidup sang isteri.


Dan sebaliknya ada pula seorang suami yang rela bekerja apa saja, walau pun gajinya kecil, asal halal, kerana berkat dukungan dan pesan dari sang isteri agar ia senantiasa membawa harta yg halal untuk dirinya dan anak2nya.


Maka dari sinilah betapa pentingnya sifat qonaah dan ketaqwaan seorang isteri, sebab hal itu juga dapat memberi pengaruh terhadap bagaimana pekerjaan sang suami.


Dan hendaknya seorang isteri tidak menuntut suami melebihi kemampuannya, sebab dalam islam seorang suami memang di wajibkan oleh Allah Ta'ala agar memberikan nafkah sesuai kemampuannya bukan berdasarkan banyaknya keperluan isteri.


Semoga dari kisah ini dapat diambil pelajaran bagi kita dalam mengarungi hidup berumah tangga.


Semoga Bermanfaat


Kredit: jentikhati

Photo: Pinterest

Post a Comment

0 Comments