MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Bohey Dulang, Semporna Kecantikannya Mempersonakan

   


Bohey Dulang adalah pulau pegunungan yang dibentuk oleh sisa-sisa gunung berapi kuno, dan dipisahkan dari Bodgaya, pulau terbesar, oleh saluran cetek. Kawah yang membentuk Bohey Dulang itu sendiri kini dibanjiri dengan air laut yang menciptakan sebuah laguna sedalam 25m yang indah, dengan terumbu karang yang panjang di sepanjang tepi selatan kawah.

 

 

Pulau ini adalah salah satu dari lapan pulau di Taman Laut Tun Sakaran, dan boleh dilihat dengan jelas melalui puncak bukit setinggi 300m disamping pemandangan alam yang menakjubkan.

Untuk ke sana perlu melalui Semporna dan menaiki bot dari jeti mengambil masa 20-30 minit perjalanan.

Dilihat dari jeti Pulau Bohey Dulang seakan-akan manusia yang sedang baring sambil melihat ke langit.



 


Sekiranya anda merancang percutian ke Sabah Bohey Dulang adalah tempat yang perlu ada dalam senarai percutian bersama keluarga, rakan dan rakan sekerja kerana tempat ini sangat cantik dan mendamaikan. 

 

 

 

Snorkeling dan menyelam, adalah aktiviti utama apabila ke Bohey Dulang, melihat hidupan laut dan terumbu karang berwarna-warni adalah pengalaman yang mengujakan bagi mereka yang cintakan hidupan marin.

 

 

Kembara, hiking  dan sukakan aktiviti lasak sambil melihat keindahan alam flora dan fauna sepanjang perjalanan ke puncak tidak terasa kepenatan dan ketinggian puncak tersebut, mendengar desiran angin, melihat tumbuhan pokok-pokok yang menghijau dan air laut yang membiru dipandangan mata merasakan kedamaian dan ketenangan minda 

 

 

Pulau ini menjadi habit/ tempat tinggal dan persingahan burung-burung. Sepsies burung yang dapat diperhati adalah burung hantu, merpati, enggang, belatuk, raja udang berterbangan dan hinggap di pokok-pokok secara bebas.

  

 

Penempatan Bajau Laut (Gipsi Laut) The Sea Gypsies, atau Bajau Laut, terkenal dengan cara pelayaran nomad mereka, bergerak banyak dari satu kawasan ke kawasan yang lain. Mereka menjalani cara ini hampir sepanjang hidup mereka, dan jarang menjejakkan kaki ke darat yang hanya untuk menjalankan perniagaan dan mendapatkan bekalan makanan dan keperluan harian.

 

 

Terdapat banyak komuniti yang tinggal di perahu kayu atau pondok kayu yang dibina di atas laut, di atas terumbu karang berhampiran pulau-pulau di pinggir pantai Sabah, khususnya berhampiran Semporna.

 

Walaupun banyak yang memilih untuk menyerahkan kehidupan nomad, pelayaran mereka dan tetap tinggal di darat untuk mencari peluang yang lebih stabil dan lebih baik, masih ada kelompok besar yang tetap setia pada akar gipsi laut nenek moyang mereka.

 

Oleh kerana gaya hidup mereka, Bajau Laut juga merupakan freedivers yang sangat baik, dan merupakan bakat yang mereka gunakan untuk membantu mereka mencari nafkah.

 

Mereka sangat mengalu-alukan pelancong yang hadir dengan senyuman mesra.

 

Sumber : Internet & Google imej

 

Post a Comment

0 Comments