MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Bumiputera Melayu Dalam Senarai Nama 50 Individu Terkaya Di Malaysia 2020





 


 #13 Syed Mokhtar AlBukhary

Profil rendah Syed Mokhtar AlBukhary bermula sebagai peniaga beras selepas tamat sekolah menengah.

Sebahagian besar kekayaannya berasal dari saham konglomerat tersenarai MMC Corp dan DRB-HICOM.

Operasi MMC meliputi pelabuhan, logistik, pembinaan dan kejuruteraan sementara DRB-HICOM adalah sebuah gergasi automotif yang juga menjadi harta dan pendidikan.

 DRB-HICOM menjual 49.9% pegangan dalam pembuat kereta Proton Malaysia kepada kumpulan kereta China Zhejiang Geely pada tahun 2017.

Source of Wealth engineering, energy, construction, Self Made





#25 Syed Azman Syed Ibrahim

Syed Azman Ibrahim bermula sebagai kontraktor pertahanan; dia kemudiannya mempelbagaikan ke dalam pengedar kereta.

Hari ini beliau menjalankan armada helikopter terbesar di Asia Tenggara untuk sektor minyak dan gas menerusi West Star Aviation milik persendiriannya.

Beliau sekarang juga mempunyai perniagaan sewa jet peribadi kepada eksekutif dan menyebarkan sayapnya ke Afrika dan Timur Tengah.

West Star Aviation menawarkan armada 28 helikopter yang berkhidmat di Malaysia, Thailand dan Indonesia.

Source of Wealth aviation/motor vehicles, Self-Made




#27 Ahmayuddin bin Ahmad

Ahmayuddin bin Ahmad mengasaskan Westports Holdings, pengendali pelabuhan pelbagai kargo, dengan ahli perniagaan Malaysia, G. Gnanalingam, yang juga dalam senarai itu.

Dia tidak lagi duduk di papan Westport, tetapi tetap menjadi pengarah Westports Malaysia.

Westports Malaysia adalah syarikat induk pelaburan milik kumpulan swasta yang menguruskan operasi pelabuhan dan projek pembangunan.

Kumpulan ini memiliki konsesi 60 tahun untuk mengendalikan dan memperluas terminal kontenanya di Pulau, Indah dan Pelabuhan Klang, yang akan berakhir pada tahun 2054.

Westports adalah salah satu daripada tiga pengendali pelabuhan utama di Selat Melaka yang mengendalikan kargo dan kargo kontena penghantaran.

Source of Wealthports, Self Made



 #35 Azman Hashim

Azman Hashim mempengerusikan Kumpulan AmBank, pemberi pinjaman keenam terbesar Malaysia, yang ditubuhkan pada tahun 1976 sebagai Bank Merchant Arab-Malaysia.

Syarikat pegangan banknya AMMB Holdings adalah perdana yang disenaraikan.

Azman juga mempunyai kepentingan dalam bank pelaburan ECM Libra, RCE Capital dan Amcorp Properties, yang anaknya Shalina kerusi.

Beliau juga mempengerhikan Malaysia Productivity Corp, yang menjana indeks produktiviti dan menawarkan pelbagai program dan perkhidmatan untuk meningkatkan produktiviti.

Azman telah berada di dalam industri perbankan sejak tahun 1960, ketika ia menyertai Bank Negara Malaysia. Pada tahun 2017, beliau berkata bahawa dia merancang untuk bersara.

Source of Wealthbanking, Self Made



#36 Mohd Abdul Karim Abdullah

Mohd Abdul Karim Abdullah mengasaskan syarikat kejuruteraan minyak dan gas Serba Dinamik pada tahun 1993.

Abdullah memulakan kerjayanya sebagai jurutera penyelenggaraan yang mengkhusus dalam peralatan berputar, tetapi tidak puas hati bahawa dia terpaksa menghabiskan banyak masa dalam pertemuan.

Mahu mendapatkan pengalaman kejuruteraan secara tangan, Abdullah menubuhkan Serba Dinamik, yang kerjanya termasuk kilang servis dalam industri minyak dan gas.

 Firma itu kini merupakan pembekal perkhidmatan tenaga bersepadu yang juga memberi tumpuan kepada kejuruteraan sivil dan mekanikal, instrumentasi dan sistem kawalan.

Jejaknya menjangkau dunia, dengan kehadiran di Asia Tenggara, Asia Tengah dan Selatan, Timur Tengah, Eropah dan yang paling baru-baru ini Afrika.

Source of Wealth oil & gas, Self Made

 


#38 Abdul Kadier Sahib

Abdul Kadier Sahib menjadi pengarah syarikat kejuruteraan Serba Dinamik pada tahun 1994 dan hari ini merupakan pemegang saham individu kedua terbesar.

Mohd Abdul Karim Abdullah, yang juga dalam senarai terkaya di Malaysia, memulakan syarikat itu pada tahun 1993, menanam kilang dalam industri minyak dan gas.

Ia kini merupakan penyedia perkhidmatan tenaga bersepadu yang juga memberi tumpuan kepada kejuruteraan sivil dan mekanikal, instrumentasi dan sistem kawalan.

Jejaknya menjangkau dunia, dengan kehadiran di Asia Tenggara, Asia Tengah dan Selatan, Timur Tengah, Eropah dan yang paling baru-baru ini Afrika.

Source of Wealthoil & gas, Self Made



#43 Kamarudin Meranun

Eksekutif berprofil rendah Kamarudin Meranun mengambilalih AirAsia bersama rakan kongsi perniagaan Tony Fernandes pada tahun 2001.

Matlamat mereka adalah untuk membina sebuah syarikat penerbangan murah yang akan menjadikan perjalanan udara mampu untuk orang biasa.

Dengan Fernandes, beliau telah mengasaskan Tune Group, yang menjadi beberapa perniagaan mulai dari kewangan hingga telekom ke perhotelan.

Pada bulan Februari, keputusan mahkamah UK membabitkan AirAsia dan eksekutif yang tidak dinamakan dalam kes rasuah Airbus. AirAsia telah menafikan semua dakwaan salah laku.

Source of Wealthairlines, Self Made



 #45 Mokhzani Mahathir

Mokhzani Mahathir bekerja sebagai jurutera petroleum sebelum menjadi usahawan dengan pembuat kain minyak Kencana Petroleum.

Beliau menggabungkannya dengan SapuraCrest untuk membentuk SapuraKencana Petroleum.

Mahathir melepaskan jawatannya sebagai pemegang saham majoriti dalam Sapura Energy dengan melupuskan 384 juta sahamnya menjelang akhir tahun 2017.

Ayah Mokhzani adalah bekas Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad.

Source of Wealthoil & gas, Self Made

Senarai Nama 10 Teratas Individu Terkaya Di Malaysia 2020


1. Robert Kuok (RM47.9 bilion)
2. Quek Leng Chan (RM40.4 bilion)
3. Ananda Krishnan (RM24.6 bilion)
4. Chen Lip Keong (RM22.1 bilion)
5. Teh Hong Piow (RM20.2 bilion)
6. Lee Yeow Chor & Yeow Seng (RM20 bilion)
7. Lim Kok Thay (RM13.3 bilion)
8. Koon Poh Keong, Poh Ming & Poh Weng (RM12.5 bilion)
9. Kuan Kam Hon (RM11.7 bilion)
10. Lau Cho Kun (RM9.6 bilion)



 

Post a Comment

0 Comments