MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

CRH380A Kereta Api Terlaju di Dunia



CRH380A Hexie (Simplified Chinese: ; bahasa Cina tradisional: 和諧 ; pinyin: Héxié Hào; secara harfiah: "Harmony") adalah keretapi berkelajuan tinggi elektrik China yang dibangunkan oleh CSR Corporation Limited (CSR) CSR Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock Co., Ltd. Sebagai kesinambungan program CRH2-380 kedua-duanya menggantikan teknologi asing dalam CRH2 dengan perkembangan China dan meningkatkan kelajuan tertinggi. CRH380A direka untuk beroperasi pada kelajuan pelayaran 350 km / j (217 mph) dan kelajuan maksimum 380 km / j (236 mph) dalam perkhidmatan komersil. Set kereta api asal 8 mencatatkan kelajuan tertinggi 416.6 km / j (258.9 mph) semasa tempoh percubaan. Set kereta api yang lebih panjang 16 kereta mencapai 486.1 km / j (302.0 mph).

CRH380A adalah salah satu daripada empat siri kereta kebal Cina yang telah direka untuk kelajuan operasi standard baru 380 km / j (236 mph) pada laluan utama berkelajuan tinggi Cina yang baru dibina. Secara rasmi, ia adalah satu-satunya siri keempat yang tidak berdasarkan reka bentuk asing, dan walaupun ia tidak dihasilkan di bawah perjanjian pemindahan teknologi, terdapat tuduhan bahawa ia berdasarkan teknologi Shinkansen yang tidak berlesen.

Siri ketiga yang lain ialah CRH380C, yang menggunakan teknologi dari Siemens, CRH380B, dengan teknologi dari Hitachi, dan CRH380D, dengan teknologi dari Bombardier Transportation.

Kini 6 jenama baharu CRH380A Hexie trains sit sedia untuk digunakan. Dengan kelajuan 380 KM perjam, Kereta api ini juga merupakan pertama kalionya negara Chin amembangunkan siri kelajuan kerata api menggunakan kuasa elektrik yang tinggi dan antara yang terlaju di dunia.

Sumber: Wikipedia & natgeotravel

Post a Comment

0 Comments