MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Sekolah Pondok Produk Pelancongan Baru


Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia sedang merangka pelbagai inisiatif dan strategi untuk menjadikan sekolah-sekolah pondok sebagai sebuah produk pelancongan baru negara.
Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia Mohamaddin Ketapi berkata sekolah pondok yang terpilih akan dijadikan produk pelancongan pendidikan selain mengiktiraf premis penginapan pelancongan mesra Muslim bagi memperkasakan industri pelancongan Islam.
“Kementerian dengan kerjasama Pusat Pelancongan Islam (ITC) sedang giat merangka pelbagai inisiatif dan strategi baru dalam memperkasakan segmen pelancongan Islam dan pelancongan mesra Muslim di negara ini,” katanya pada perasmian Persidangan Imam-imam Kebangsaan 2019 hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Ketua Pengarah ITC, Abdul Khani Daud.
Mohamaddin berkata sebanyak 5 masjid di Malaysia dinobatkan sebagai “Top 10 Best Landmark in Malaysia” bawah anugerah TripAdvisor Traveller’s Choice Awards sejak 2016 sehingga kini, antaranya Masjid Negara di Kuala Lumpur, Masjid Putra (Putrajaya) dan Masjid Selat Melaka (Melaka).
Sementara itu, Khani berkata ITC sedang membuat kajian untuk mengenal pasti sekolah-sekolah pondok yang boleh diangkat menjadi produk pelancongan.
Katanya, sekolah pondok yang terpilih nanti harus menerima pelajar dari luar negara untuk jangka masa panjang atau pendek dan boleh menyediakan penginapan serta sukatan pelajaran tertentu yang boleh dipakejkan sebagai satu produk.
“Ini dapat meningkatkan ekonomi sekolah-sekolah pondok berkenaan,” katanya dan menambah ITC juga sudah mengenal pasti 80 masjid di seluruh negara yang boleh dijadikan produk pelancongan.
Katanya, Malaysia mempunyai 6,480 masjid dan setiap tahun masjid-masjid ini menerima kunjungan pelancong yang ramai terutamanya Masjid Putra.
“Kita dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia dan Jabatan Fatwa, sedang merangka satu garis panduan cara kita menerima pelancong untuk digunakan di semua masjid di seluruh Malaysia,” katanya.
Beliau berkata satu garisan panduan yang seragam dapat digunakan oleh masjid-masjid ini dalam memberi maklumat berkenaan dengan masjid masing-masing kepada pelancong terutama kepada pelancong bukan Islam.
Sumber : Bernama dan gambar penulis sendiri 

Post a Comment

0 Comments