MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Program Mammogram Percuma Etiqa - Fasa 3



Menteri Kesihatan Malaysia Datuk Seri Dzulkefly Ahmad melancarkan Program Mammogram Percuma Etiqa - Fasa 3 pada 23 November 2019 dengan kerjasama Persatuan Kebangsaan kanser Malaysia (NCSM). Program ini merupakan fasa ke-3  kalobrasi Etiqa Cares dan NCSM dalam usaha mengwujudkan kesedaran awam tentang pentingnya pemeriksaan kanser payudara khususnya dalam kalangan wanita yang kurang bernasib baik.


Langkah ini sangat signifikan dalam usaha memberi kefahaman dan kesedaran pentingnya pengesanan awal dalam meningkatkan survival kanser payudara.

Program ini menyediakan peekhidmatan sebanyak 6000 pemeriksaan kanser payudara secara percuma untuk wanita kurang berkemampuan dan berumur 40 tahun ke atas.

Sebelum ini fasa 1 dan 2 telah dilaksanakan dengan jayanya melibatkan sumbangan sejumlah RM4.52 juta dan memberi manfaat kepada 11,000 wanita yang kurang bernasib baik di seluruh semenanjung Malaysia.

Datuk Seri Dzulkefly Ahmad juga pada masa sama telah membuat lawatan ke "Children Home" di premis National Cancer Society Malaysia tingkat 4 yang menyediakan 9 buah bilik dan memuatkan 18 katil bagi kanak-kanak yang menjalani rawatan kanser.

Datuk Seri Dzulkefly Ahmad menzahirkan ucapan tahniah kepada semua pihak atas komitmen dalam membenihkan sebuah harapan yang lebih baik untuk mereka yang menerima rawatan di sini.

Sumber: KKM & IG dzulkefly_ahmad

Post a Comment

0 Comments