MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Alfa-X Kereta Api Jepun Terlaju 2030





Jepun bakal melancarkan operasi kereta api paling laju di dunia menjelang tahun 2030.

Digelar Alfa-X, kereta api itu mampu mencapai kelajuan sehingga 360 kilometer per jam dan terdiri daripada 10 gerabak.

Daily Mail melaporkan, Alfa-X memiliki reka bentuk yang menarik dipadankan dengan muncung yang panjang dan tajam.

Kereta api laju itu telah memulakan ujian pada 14 Mei 2019.

Sapporo, bandar utama di rantau Hokkaido, akan dihubungkan dengan rangkaian ultra-cepat dan, jika kereta api mencapai kelajuan yang ditetapkan itu, perjalanan antara Tokyo dan Sapporo akan menjadi singkat.

Generasi kereta api peluru Shinkansen akan bermula tahun depan. Alfa-X 'yang canggih ini dijangka bergerak lebih cepat dari 400 km / j (hampir 250 mph!) Dan akan mempunyai pelbagai ciri-ciri yang menjejaskan ketinggian.

Kereta api peluru yang baru akan mempunyai hidung aerodinamik, 22 meter (lebih lama daripada kereta api dalam sejarah), kawalan daya tarikan yang lebih baik, dan akan dibuat dari bahan ultra terang.

Ia juga direka untuk berjalan hampir dengan senyap dengan keselesaan maksimum untuk penumpang.
Alfa-X akan menjadi kereta api peluru terpantas dalam operasi. Walaupun kelajuan maksimumnya akan lebih tinggi, ia akan berjalan pada sekitar 360 km / j semasa membawa penumpang. Kereta api paling pantas di dunia adalah kereta api maglev Shanghai (431km / j) yang menggunakan levitation magnetik.

Nama rasmi untuk Alfa-X ialah Siri E956 dan mereka akan berjalan di rantau Tokoku dan Hokkaido. Kereta api akan selesai dengan warna-warna metalik yang cerah untuk mencerminkan persekitaran tempatan yang menakjubkan di mana mereka akan beroperasi.

Kecekapan tenaga yang lebih baik telah menjadi keutamaan utama dalam reka bentuk Alfa-X eksperimen. Penggunaan penukar kuasa karbida silikon, digabungkan dengan reka bentuk cahaya, akan memastikan kereta api mesra alam. Untuk meningkatkan keselesaan penumpang, peredam sisi akan mengurangkan gerakan sampingan dan 'peranti kawalan perlindungan yang gentar' akan meminimumkan getaran menegak.

Logo Alfa-X akan mewakili reka bentuk canggih dan ciri AInya. Fon digital akan melambangkan penggunaan teknologi canggih dan idea bahawa ia membawa kita kepada masa depan yang lebih cerah.

Sumber : Utusan Melayu & Japan Rail Pass




Post a Comment

0 Comments