MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

100 Individu Pemimpin Paling Berpengaruh Di Dunia


 
Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad telah dinobatkan sebagai salah seorang daripada 100 individu paling berpengaruh di dunia oleh majalah berita antarabangsa, Time Magazine.

Tun Dr Mahathir tersenarai dalam kategori "Pemimpin" bersama beberapa nama pemimpin besar yang lain daripada pelbagai bidang dalam senarai tahunan yang dikeluarkan semalam oleh majalah tersebut.

Bagi kategori  "Pemimpin" paling berpengaruh diantaranya:
  1. Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia
  2. Imran Khan,  Perdana Menteri Pakistan 
  3. Donald Trump Presiden Amerika Syarikat (AS)
  4. Xi Jinping Presiden China
  5. Jacinda Adern, Perdana Menteri New Zealand  
  6. Nancy Pelosi Speaker AS,
  7. Greta Thunberg,
  8. Andrés Manuel López Obrador (dikenali dengan nama AMLO), Presiden Mexico   
  9. Mohamed bin Zayed Putera Mahkota Emiriah Arab Bersatu (UAE)
  10. Alexandria Ocasio-Cortez, Wakil A.S. untuk daerah kongres ke-14 New York
  11. Juan Guaidó, Presiden Venezuela (Memangku)
  12. Abiy Ahmed, Perdana Menteri ketiga dan terakhir Republik Demokratik Persekutuan Ethiopia.
  13. Addison Mitchell McConnell Jr. Senator kanan Amerika Syarikat Kentucky dan sebagai Pemimpin Majoriti Senat.
  14. Robert Swan Mueller
  15. Brett Kavanaugh
  16. Jane Goodall
  17. Benjamin Netanyahu, Perdana Menteri Israel
  18. Zhang Yiming
  19. Hoesung Lee, Hoesung Lee adalah ahli ekonomi Korea Selatan dan pengerusi semasa Panel Antara Kerajaan mengenai Perubahan Iklim. Beliau adalah profesor dalam ekonomi perubahan iklim, tenaga dan pembangunan lestari di Sekolah Siswazah Tenaga, Alam Sekitar, Dasar & Teknologi di Korea University di Republik Korea.
  20. William Barr, William Pelham Barr adalah seorang peguam Amerika yang kini berkhidmat sebagai Peguam Negara Amerika Syarikat ke-85, yang sebelum ini berkhidmat dalam kedudukan dari 1991 hingga 1993. Beliau memulakan penggalinya pada 14 Februari 2019
  21. Pope Francis
  22. Leana Wen
  23. Cyril Ramaphosa, Matamela Cyril Ramaphosa adalah seorang ahli politik Afrika Selatan dan Presiden kelima dan semasa Afrika Selatan. Dia menjadi Presiden selepas peletakan jawatan Jacob Zuma
  24. Matteo Salvini, Matteo Salvini adalah seorang ahli politik Itali yang berkhidmat sebagai Timbalan Perdana Menteri Itali dan Menteri Dalam Negeri sejak 1 Jun 2018. Beliau juga pernah menjadi Setiausaha Persekutuan Liga Utara sejak Disember 2013 dan pemimpin Kami dengan Salvini sejak Disember 2014.
  25. Jair Bolsonaro
  26. Zhang Kejian
Dalam profail yang ditulis oleh pengasas Sarawak Reports, Clare Rewcastle Brown, berbunyi:

Anda tidak perlu menjadi muda untuk melawan kuasa. Ambil Dr Mahathir Mohamad, bekas Perdana Menteri Malaysia yang keluar dari persaraan tahun lalu untuk menggantikan penggantinya Najib Razak, yang dituduh menggelapkan berjuta-juta dolar daripada dana pembangunan 1MDB di negara ini. Mengejar kemurkaan moral, yang dikatakan bahasa Inggeris yang bernama Dr. M melelong ke kuasa dalam kemenangan pilihan raya pada Mei 2018 pada usia 92 tahun.

Warhorse (Kuda Perang) lama yang mengasyikkan semasa kempen yang melelahkan, mengumpul banyak orang; pergantungannya terhadap nilai-nilai teras yang disatukan oleh kumpulan-kumpulan pilihan raya, dan kepercayaannya pada umurnya yang diilhamkan oleh seorang lelaki politik.

Sekarang 93, Mohamad berkomited untuk menyerahkan kuasa kepada bekas pemimpin pembangkang, Anwar Ibrahim, 71, yang dibebaskan dari hari penjara selepas kemenangannya. Untuk Malaysia, episod ini telah menubuhkan semula demokrasi di negara yang hampir tertekan dalam totalitarianisme.

Rewcastle Brown adalah pengasas Laporan Sarawak, yang menimbulkan kisah skandal 1MDB
Brown mengimbas kemenangan Mahathir dalam PRU-14 setelah membuat kemunculan semula untuk berhadapan dengan bekas perdana menteri Najib Razak yang dituduh dengan penyelewengan benrilai berjuta ringgit daripada 1MDB.

Senarai Time 100 merupakan senarai tahunan yang dibuat berdasarkan undian pembaca Time Magazine beberapa sebelum senarai itu dikeluarkan.

Undian bagi Time 100 bagi tahun 2019 yang diumumkan semalam itu, bermula sejak 27 Mac 2019 dan ditutup pada kelmarin 17 April 2019.

Rujukan lanjut: Time100 

 Sumber : Times100, wikipedia, Akhbar tempatan & Penulis sendiri

Post a Comment

0 Comments