MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Hikmah Disebalik Musibah


Daripada Abu Sa'id Al Khudri dan Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW bersabda: "Tidaklah seorang Muslim yang ditimpa suatu penyakit dan keletihan, kegusaran dan kesedihan, gangguan dan kesusahan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah SWT akan menghapus kesalahan-kesalahannya." 

(Hadith Riwayat : Bukhari, Muslim, Tirmizi dan Ahmad)

Allah SWT Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Rahmat Allah SWT akan sentiasa bersama-sama hamba-Nya ketika dalam ketaatan, manakala keampunan Allah SWT pula akan sentiasa bersama-sama seseorang hamba yang bertaubat ke atas kekhilafan atau kesilapan yang dilakukan.

Seseorang Muslim hendaklah sentiasa sedar bahawa setiap kejadian yang berlaku dalam kehidupan ada hikmah yang tersendiri. Allah SWT mendatangkan ujian berupa musibah, kesakitan, keletihan, kegusaran, sehingga duri yang menyucuk sekalipun dan sesuatu yang menganggu kehidupan adalah sebagai kifarah (penghapus dosa) agar hamba-Nya sentiasa dalam rahmat-Nya.

Rahmat Allah SWT Maha Luas. Seseorang hamba yang bersabar dengan musibah maka akan diampuni dosanya, apatah lagi dosa seseorang hamba yang memohon keampunan kepada Allah s.w.t Yang Maha Pengampun.

Semua kejadian yang Allah s.w.t ciptakan mempunyai hikmah disebalik kejadian tersebut, pengajaran, kesabaran, kemanisan ujian dan keredahaannya.

Ujian kepada manusia berbeza-beza tetapi matlamatnya adalah sama sejauh mana ketakwaan seseorang itu kepada Allah s.w.t apabila di landa ujian. Musibah buruk dan ujian kesenangan,  kemewahan juga adalah ujian dan Allah s.w.t suka kepada hambanya yang mengadu kepadanya.

Sumber : Jakim & Penulis sendiri


Post a Comment

0 Comments