MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Brexit 07.02.2019



Theresa May merayu kepada EU: Kerjasama segera berkaitan Brexit



Perdana Menteri Theresa May akan menggesa Kesatuan Eropah hari ini untuk bekerjasama dengannya untuk mengubah perjanjian perpisahan dan membantu beliau memenangi sokongan Parlimen yang berbelah bagi untuk melicinkan Britain meninggalkan kesatuan itu.

Sebelum tiba di Brussels untuk berbincang dengan pemimpin EU, May mengakui bahawa tugasnya - untuk memaksa perubahan kepada kesepakatan yang dipersetujui hampir tiga bulan lalu - bukan sesuatu yang mudah, dan satu sumber kerajaan berkata kejayaan memecah kebuntuan itu tidak dijangka dicapai hari ini.

Hanya beberapa minggu selepas Parlimen dengan tegas menolak perjanjian Brexit, May perlu meyakinkan EU yang keberatan untuk menukar perjanjian penarikan diri itu untuk membantu beliau mendapat kelulusan anggota parlimen sebelum Britain akan meninggalkan EU pada 29 Mac.
Jika dia tidak boleh, Britain, dan May, berdepan dengan masa depan yang tidak menentu, membuka pintu kepada beberapa senario - meninggalkan EU tanpa kesepakatan yang dikatakan sesetengah perniagaan mungkin melumpuhkan ekonomi, mengadakan referendum lain, pilihan raya awal atau tidak pernah meninggalkan EU sama sekali.

Mengakui bahawa perjanjian itu "adalah produk kerja keras dan telah dirundingkan dengan jujur", May akan memberitahu para pemimpin EU bahawa Parlimen telah menghantar "mesej yang tegas bahawa perubahan diperlukan", demikian menurut pejabatnya.

Sesetengah penggubal undang-undang mahu May menghapuskan peruntukan sepenuhnya, sementara yang lain mengatakan bahawa mereka akan menerima jaminan yang mengikat secara sah bahawa ia tidak akan membawa kepada Britain terperangkap dalam sfera EU selama-lamanya, atau jalan untuk London untuk menamatkannya secara sebelah sepihak.

Tetapi EU, dan terutamanya Perdana Menteri Ireland, Leo Varadkar, berkata mereka tidak akan membuka semula perjanjian itu, yang menggariskan bahawa ketidakstabilan politik di Britain.
Tetapi walaupun kedua-dua pihak mengatakan mereka tidak mahu Britain meninggalkan EU tanpa perjanjian, namun tidak mungkin sebarang kejayaan dicapai hari ini.

May menggambarkan mesyuarat di Brussels "sebagai sebahagian daripada proses yang membawa kepada kerajaan membawa balik" undi baru berkaitan perjanjian Brexit secepat mungkin.


Sumber : Malaysiakini

Post a Comment

0 Comments