MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Tiga Keadaan Mustajab Doa

 


Doa dan Mustajabnya


Doa adalah Ibadah. Dari Anas bin Malik, Nabi SAW bersabda: 


الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ


“Doa adalah inti ibadah”


Doa adalah elemen penting dalam ibadah. Dalam setiap ibadat ada doa seperti ibadat solat, puasa, zakat dan sebagainya.


Allah memerintahkan kita sebagai makhluk yang lemah untuk meminta kepadanya. Firman Allah SWT:


وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ


“Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu”. (Ghafir:60)


Allah akan tetap memperkenankan doa hambanya sama ada segera atau bertangguh mahupun dalam bentuk yang lebih baik. Sabda Nabi SAW:


مَا مِنْ أَحَدٍ يَدْعُو بِدُعَاءٍ إِلاَّ آتَاهُ اللَّهُ مَا سَأَلَ أَوْ كَفَّ عَنْهُ مِنَ السُّوءِ مِثْلَهُ، مَا لَمْ يَدْعُ بِإِثْمٍ أَوْ قَطِيعَةِ رَحِمٍ.


“Tidak ada seorang pun yang berdoa dengan sebuah doa kecuali Allah SWT akan mengabulkan apa yang dimintanya atau memalingkannya dari keburukan yang semisalnya, selama dia tidak berdoa yang mengandung dosa atau pemutusan silaturahim.” (HR Tirmidzi no. 3381) Status Hasan

Rasulullah SAW pernah bersabda:


لِيَسْأَلْ أَحَدُكُمْ رَبَّهُ حَاجَتَهُ حَتَّى يَسْأَلَهُ الْمِلْحَ وَحَتَّى يَسْأَلَهُ شِسْعَ نَعْلِهِ إِذَا انْقَطَعَ


“Hendaklah kalian berdoa dan meminta kepada Allah SWT segala hajatnya, hatta jika ingin meminta garam atau tali kasutnya apabila ia terputus” (HR Tirmizi No:3604)


Syeikh al-Mubarakfuri mensyarahkan hadis ini menyatakan bahawa milik Allah lah seluruh khazanah kekayaan, dan tiada Pemberi selain-Nya; maka mintalah apa sahaja dari-Nya hatta perkara-perkara yang ringan, kecil dan remeh. Sesungguhnya jika Allah SWT tidak memudahkan suatu urusan, nescaya ia tidak akan menjadi mudah untuk kita mendapatkannya. (Tuhfah al-Ahwazi bi Syarh Jami al-Tirmizi, 10/52).


Antara anugerah istimewa yang dikurniakan Allah kepada orang yang berpuasa sepanjang bulan Ramadan adalah doa yang mustajab. Alangkah ruginya jika kestimewaan yang dianugerahkan ini disia-siakan. 


Tiga keadaan mustajab doa;


1.  Doa semasa berpuasa


Sepanjang waktu kita berpuasa adalah waktu yang mustajab berdoa. 


ثلاثةٌ لاتُرَدُّ دَعْوَتُهُم: الإمَامُ العادِلُ, وَالصَّائِمُ حَتَّى يُفْطِرَ. ودَعْوَةُ المَظْلُومِ يَرْفعُهَا اللهُ دُونَ الغَمَامِ يَوم القِيَامَةِ , وَتُفْتَحُ لَهَاأبْوَابُ السَّمَاءِ, ويقُولُ بِعِزَّتِي لَأَنصُرَنَّكَ وَلَوبَعْدَحِينٍ


“Ada tiga orang yang doanya tidak akan ditolak: Penguasa yang adil, orang yang berpuasa hingga berbuka dan doa orang yang dizalimi. Allah akan menaikkan doanya tanpa terhalang awan mendung pada hari kiamat dan dibukakan baginya pintu-pintu langit dan Dia berfirman: Demi kemuliaanKu, Aku pasti menolong meskipun beberapa saat lagi” Tirmizi


2.  Doa Di saat Berbuka


Dari Abdullah bin 'Amr bin 'Ash, Rasulullah SAW bersabda:


إِنَّ لِلصَّائِمِ عِنْدَ فِطْرِهِ لَدَعْوَةً مَا تُرَدُّ


“Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika dia berbuka ada doa yang tidak ditolak". (Sunan Ibnu Majah, bab Fis Siyam La Turaddu Da'watuhu 1/321 No. 1775. Sahih sanadnya oleh Bukhari dalam Misbahuz Zujaj 2/17).


3.  Doa Di waktu Sahur


Waktu sahur sekitar 1/3 malam terakhir adalah waktu mustajab berdoa. Rasulullah SAW bersabda:


أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَتَنَزَّلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الْآخِرُ يَقُولُ مَنْ يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ مَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ


“Rabb kita turun ke langit dunia pada sepertiga malam yang akhir pada setiap malamnya. Kemudian berfirman: ‘Orang yang berdoa kepada-Ku akan Ku kabulkan, orang yang meminta sesuatu kepada-Ku akan Kuberikan, orang yang meminta ampunan dari-Ku akan Ku ampuni‘” (HR. Bukhari no.1145) 


Manfaatkan anugerah istimewa mustajab berdoa sepanjang bulan Ramadan ini. Berdoalah agar dikurniakan kebaikan di dunia dan akhirat buat diri, ibubapa, saudara mara, sahabat handai, muslimin dan muslimat di mana jua mereka berada. 


Cr : kapsul tazkirah

Gambar: Pinterest 

Post a Comment

0 Comments