MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Kelebihan Aplikasi Signal

 


Kenapa Kita Perlu Beralih Ke Signal?


Kenapa Signal tiba² 'panas'? Kerana baru² ini, WhatsApp mengemaskini T&C aplikasinya yang mahukan pengguna supaya bersetuju untuk berkongsi data secara terus kepada Facebook.


Mereka yang cenderung ke arah privasi semestinya tidak gemar dengan perkara seperti ini. Aplikasi alternatif seperti Telegram pula akan mula mempunyai ciri premium dan berbayar mulai tahun ini.


Disebabkan itu, Signal mula menerima pengguna yang baru, tambahan lagi selepas Tweet Elon Musk yang ringkas iaitu 'Use Signal', sebagai tanda protesnya terhadap WhatsApp (Tweet itu kemudian di-tweet semula oleh CEO Twitter Jack Dorsey.).


Musk sememangnya diketahui tidak begitu suka dengan modus operandi Facebook. Akaun Facebook untuk Tesla dan SpaceX, dua syarikat di mana Musk berperanan sebagai CEO, telah dipadam pada tahun 2018.


Siapa antara pengguna tegar Signal?


Tidak lain tidak bukan, Edward Snowden. Secara asasnya, ciri Signal tidak ubah pun seperti WhatsApp. Ia ringkas, mempunyai tema gelap, dan ada enkripsi yang kuat.


Tetapi ciri terpentingnya ialah ia tidak dibangunkan oleh syarikat yang berniaga dengan data pengguna.


Enkripsi digunakan WhatsApp, dibangunkan oleh Open Whisper System, iaitu komuniti syarikat sama yang mencipta Signal Protocol - sejenis enkripsi wajib pada aplikasi Signal.


Apa yang bagus mengenai Signal ialah privasi - ia bukan sekadar pilihan, tetapi ia adalah tetapan lalai. Setiap mesej, setiap panggilan suara, tidak ada yang keluar dan masuk tanpa melalui proses enkripsi.


Ia juga sentiasa percuma, tidak ada plan 'premium berbayar', tidak ada iklan, dan tiada penjejak (trackers) di dalamnya. Pembangunan Signal disokong oleh pemberian dan sumbangan dari orang seperti anda.


Bagaimana cara untuk 'import' group dari aplikasi lain seperti WhatsApp/Telegram ke dalam Signal?


Anda boleh rujuk gambar² berikut.


*Muat turun Signal di: https://signal.org/download/


#OMGHSharing #Signal

#PrivacyByDefault


Sumber: Mohd Amin bin Ismail

Post a Comment

0 Comments