MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

14 Mutiara Kata Imam Shafie



14 Mutiara Kata Imam Shafie Yang Penuh Dengan Pedoman Kehidupan


1. Bila engkau tidak mahu merasakan lelahnya belajar, maka engkau akan menanggung pahitnya kebodohan.


2. Jangan cintai orang yang tidak mencintai Allah. Kalau Allah ia tinggalkan, apalagi kamu.


3. Barangsiapa yang menginginkan husnul khatimah, hendaklah ia selalu bersangka baik dengan manusia.


4. Doa di saat tahajud adalah umpama panah yang tepat mengenai sasaran.


5. Ilmu itu bukan yang dihafal tetapi yang memberi manfaat.


6. Siapa yang menasihatimu secara sembunyi, maka ia benar-benar menasihatimu. Siapa yang menasihatimu di khalayak ramai, dia sebenarnya menghinamu.


7. Berapa banyak manusia yang masih hidup dalam kelalaian, sedangkan kain kafan sedang ditenun.


8. Jadikan akhirat di hatimu, dunia di tanganmu dan kematian di pelupuk matamu.


9. Berkatalah sekehendakmu untuk menghina kehormatanku, diamku dari orang hina adalah suatu jawaban. Bukanlah ertinya aku tidak mempunyai jawaban, tetapi tidak pantas bagi singa melayani anjing.


10. Amalan yang paling berat diamalkan ada tiga. a. Dermawan saat yang dimiliki sedikit, b. Menghindari maksiat saat sunyi tiada sesiapa, c. Menyampaikan kata-kata yang benar di hadapan orang yang ditakuti.


11. Orang yang hebat adalah orang yang memiliki kemampuan menyembunyikan kemelaratannya, sehingga orang lain menyangka bahawa dia berkecukupan kerana dia tidak pernah meminta.


12. Orang yang hebat adalah orang yang memiliki kemampuan menyembunyikan amarah, sehingga orang lain mengira bahawa ia merasa reda.


13. Orang yang hebat adalah orang yang memiliki kemampuan menyembunyikan kesusahan, sehingga orang lain mengira bahwa ia selalu senang.


14. Apabila engkau memiliki seorang sahabat yang membantumu dalam ketaatan kepada Allah, maka genggam eratlah ia, jangan engkau lepaskan. Karena mendapatkan seorang sahabat yang baik adalah perkara yang sulit, sedangkan melepaskannya adalah perkara yang mudah.


Kata-kata ini sungguh bermakna dan sungguh tepat dengan kehidupan seharian kita. Semoga ia dapat mencorakkan kehidupan kita masa kini dan masa akan datang.


Amin ya Rabbal Alamin. 



Kredit: Tuan Yamin Ismail



Post a Comment

0 Comments