MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

10 Nasihat Syekh Ali Jaber

 



1. Ibarat Kupu-kupu

"Kebahagian itu ibaratnya kupu-kupu, jika kau mengejarnya, ia melarikan diri darimu, tapi jika kau duduk dengan tenang, ia akan turun ke tanganmu. Maka, bersabarlah kerana sabar itu indah". 

 

 

 

2. Harapan Baru

 

“Hidup tidak akan berhenti. Allah Subhanahu wa ta’ala akan mengiringinya dengan kelembutan dan rencana-Nya dengan harapan yang baru dan tekad yang tidak pernah hilang”.

 

 

 

3.Bayangkan Rasulullah

 

“Saat kamu mengeluh sakit gigi, bayangkanlah Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam yang patah giginya (saat berperang di jalan Allah Subhanahu wa ta’ala). Saat kamu difitnah? Bayangkan Rasulullah yang dituduh penyihir dan orang gila”.

 

 

 

4. Jangan Sebarkan Maksiatmu

 

“Jangan memberi tahu siapa pun tentang maksiatmu kerana dua sebab:

Pertama, kerana maksiat bukan untuk dibanggakan.

Kedua, kerana manusia tidak akan melupakan keburukanmu, walaupun kau telah bertobat”.

 

 

 

5. Hati-Hati Dengan Hawa Nafsu

 

“Bila yang ditimpa musibah adalah orang yang kita cintai, maka kita akan mengatakan bahawa iti penghapus dosa. Bila yang ditimpa musibah adalah orang yang kita benci, maka kita akan mengatakan bahawa itu hukuman dari Allah Subhanahu wa ta’ala.

Berhati-hatilah dari menghukumi takdir Allah sesuai hawa nafsu kita”.

 

 

 

6. Allah Lebih Mencintaimu

 

“Jika seorang hamba tahu bagaimana Allah Subhanahu wa ta’ala mengatur seluruh hidupnya maka pasti dia akan tahu bahawa Allah lebih mencinta dia daripada kedua orangtuanya, maka otomatis hati pun akan condong untuk selalu mencintai Allah”.

 

 

 

7. Hati Terluka Kerana kata

 

“Kaca yang pecah suaranya akan langsung hilang dan meninggalkan serpihan kaca yang melukai siapa yang menyentuhnya. Begitu juga perkataan yang melukai hati akan cepat hilang suaranya tetapi hatinya terluka untuk waktu yang lama. Oleh kerana itu, jangan mengatakan sesuatu kecuali yang baik-baik saja”.

 

 

 

8. Syukuri Apa Yang Kamu Miliki

 

“Jika kamu merasa sangat nyaman, aman, dan tanpa rasa takut di kediamanmu, apalagi yang kamu harapkan selain hal itu, atau kamu ingin mengambil lautan yang penuh dengan harta. Ucapkanlah: Puji dan syukur kepdaa Allah atas kebahagian yang kamu miliki dan akuilah nikmat tersebut dengan pengakuan yang tulus”.

 

 

 

9. Wanita Yang Belum Berjilbab

 

“Saya sering bilang, jangan pandangi wanita yang belum berjilbab, jangan dipandangi dia buruk, barangkali dia punya dua punya rakaat Tahajud di sisi Allah, sehingga menyebabkan terampuni semua dosanya. Kita tidak tahu apa urusan manusia sama Allah. Masing-masing punya rahasia sama Allah”.

 

 

 

10. Jadikan Alquran Sahabatmu

 

“Hati akan mati tanpa Alquran, hati akan keras jika tidak diobati dengan Alquran, hati juga tidak akan bahagia kecuali dengan Alquran, maka jadikanlah Alquran sahabatmu yang selalu menemani. Sungguh Alquran ini memberi petunjuk ke jalan yang lurus”.

 

 

 

Kridet: Madu Aljihad 


Berkait: Biodata Ringkas Syekh Ali Jaber 

 

Berkait: Al Fatihah Buat Syekh Ali Jaber

 

Post a Comment

0 Comments