MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Perbanyak Istighfar



Beristighfar dan Bertaubat Daripada Dosa


أَخْبَرَنِي أَبُو سَلَمَةَ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: )وَاللَّهِ إِنِّي لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ فِي اليَوْمِ أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِينَ مَرَّةً(


Telah mengkhabarkan kepadaku Abu Salamah bin Abdul Rahman dengan berkata, telah berkata Abu Hurairah RA : Saya telah  mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Demi Allah, sesungguhnya aku beristighfar (memohon keampunan) dan bertaubat kepada Allah dalam satu hari lebih daripada tujuh puluh kali." (HR Bukhari No: 6307) Status: Hadis Sahih.


 Pengajaran:

 

1.  Asal perkataan غفر  adalah  ستر bermaksud menutup atau melindungi daripada dosa. Manakala mengucapkan istighfar adalah memohon keampunan dan pembebasan daripada dosa-dosa.


2.  Walaupun Rasulullah SAW adalah insan yang maksum (diampunkan dosanya yang telah lalu dan akan datang) Baginda senantiasa memohon keampunan dan bertaubat kepada Allah SWT sekurang-kurangnya sebanyak 70 kali setiap hari. Baginda beristighfar untuk mengajar manusia agar meminta ampun kepada Allah.


3.  Sebagai umat Baginda yang tidak sunyi daripada melakukan dosa sewajarnya kita sentiasa banyak memohon keampunan dan bertaubat kepada Allah SWT pada setiap masa.


4.  Allah memerintahkan agar segera melakukan amal kebaikan antaranya melalui istighfar untuk mendapat keampunan. Firman Allah:


وَسَارِعُوٓاْ إِلَىٰ مَغۡفِرَةٖ مِّن رَّبِّكُمۡ وَجَنَّةٍ عَرۡضُهَا ٱلسَّمَٰوَٰتُ وَٱلۡأَرۡضُ أُعِدَّتۡ لِلۡمُتَّقِينَ 


Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa; (Ali Imran: 133).


Moga Allah mengampunkan dosa-dosa kita.


@islamitu_indah

Infografik Pinterest

Post a Comment

0 Comments