MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Allahumma Yassir Wala Tu’assir

 


Allahumma yassir wala tu’assir. Rabbi tammim bil khair.


“Ya Allah permudahkanlah jangan dipersulitkan dan Engkau akhirkanlah dengan kebaikan.” 


Makna Allahumma Yassir Wala Tu’assir dan ertinya:-


Pada Kalimat dalam tulisan arabnya (اللهم يسر و لا تعسر) Allahumma Yassir Wala Tu’assir memiliki sebuah makna “Ya Allah Permudahkan Urusanku, Jangan Engkau Persulit“.


Penggunaan Kalimat ini biasa dengan sebab karena salah satu doa yang kerap diucapkan dan dibaca hampir dari sebagian orang. Dan yang memiliki suatu hajat atau tujuan agar setiap urusannya selama di dunia dapat diberikan kemudahan oleh Allah Swt.


Selain itu, makna yang tersirat dalam kalimat tersebut adalah agar Allah membukakan pintu dan memudahkan atas apa yang menjadi tujuan hambanya. Dan menutup pintu semua kesulitan dari setiap penjuru.


Namun, ada juga dari sebagian ulama berpendapat bahawa mengenai kalimat doa ini dianggap kurang tepat dan sesuai untuk digunakan. Kerana makna yang ada di dalamnya memiliki erti “Jangan Engkau Persulit” seolah terkesan berprasangka yang buruk kepada Allah SWT.


Kemudian menurut sebahagian ulama yang mana kita beranggapan bahawa Allah SWT memberikan kesulitan atas urusan kita. Sebagai manusia sedangkan sudah sangat jelas dalam salah satu hadits Rasulullah SAW yang mana disebutkan seperti berikut:


“Dan kebaikan semuanya berada di kedua tanganMu, dan kejahatan atau keburukan tidak dinisbatkan kepadaMu,”


Maka, jelas tertulis bahwa kejahatan dan keburukan tidak boleh dinisbatkan kepada Allah SWT. Kerana, sebahagian para ulama tidak menganjurkan doa.


Tetapi, semua para ulama justeru menganjurkan agar kita hendak mengamalkan dan membaca doa seperti berikut ini apabila sedang dirundung kesulitan.


Kridet: Moztrip

Post a Comment

0 Comments