MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Manusia Yang Paling Dicintai Allah

 


Manusia Paling Dicintai & Bermanfaat 


عَنِ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ رَجُلا جَاءَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ النَّاسِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ وَأَيُّ الأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

أَحَبُّ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ , وَأَحَبُّ الأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى سُرُورٌ تُدْخِلُهُ عَلَى مُسْلِمٍ , أَوْ تَكَشِفُ عَنْهُ كُرْبَةً , أَوْ تَقْضِي عَنْهُ دَيْنًا , أَوْ تَطْرُدُ عَنْهُ جُوعًا , وَلأَنْ أَمْشِيَ مَعَ أَخِ فِي حَاجَةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَعْتَكِفَ فِي هَذَا الْمَسْجِدِ يَعْنِي مَسْجِدَ الْمَدِينَةِ شَهْرًا


Daripada Ibnu ‘Umar, bahawasannya ada seorang laki-laki yang mendatangi Rasulullah SAW. Ia berkata : “Wahai Rasulullah, manusia apa yang paling dicintai oleh Allah?. Dan amal apa yang paling dicintai oleh Allah ?”. Nabi SAW menjawab: Manusia yang paling dicintai oleh Allah adalah yang paling memberikan manfaat bagi manusia lain. Adapun amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah membuat muslim yang lain bahagia, mengangkat kesusahan dari orang lain, membayarkan hutangnya atau menghilangkan rasa laparnya. Sungguh aku berjalan bersama saudaraku yang muslim untuk suatu keperluan lebih aku cintai daripada beri’tikaf di masjid ini (masjid Nabawi) selama sebulan penuh.” (HR. Thabrani di dalam Al Mu’jam Al Kabir no. 13280, 12: 453. (Status: Hadis Hasan dalam Shahih Al Jaami’ no. 176).


Pengajaran:


1.  Manusia yang paling dicintai oleh Allah adalah yang paling memberikan manfaat kepada manusia lain. 


2.  Amalan manusia yang paling dicintai oleh Allah adalah apabila perbuatannya menjadikan orang lain bahagia. Antaranya:


a.  Memberi bantuan dan  pertolongan kepada orang yang dalam kesusahan atau kesulitan sehingga kesusahan itu terangkat.  

b.  Menolong membayarkan hutang orang lain.

c.  Menghilangkan rasa lapar  orang yang susah dengan memberikan makanan dan minuman. 


3.  Sesungguhnya Rasulullah SAW lebih suka berjalan bersama seorang Muslim untuk memenuhi suatu keperluannya, daripada beri’tikaf di masjid Nabawi selama sebulan.


Marilah kita menjadi orang yang dicintai Allah dengan sentiasa memberi manfaat kepada orang lain


Kridet: @islamitu_indah

Post a Comment

0 Comments