MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Doa Awal Tahun & Akhir Tahun (Maal Hijrah)

 


Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi.



Ibnu Abbas berkata: "Siapa yang membaca doa ini pada 1 Muharam, Allah mewakilkan dua malikat memeliharanya pada tahun itu".

Selepas doa(awal tahun) dibaca, berkatalah syaitan, "Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku mengoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa itu, Allah mengampunkannya setahun".

Selepas dibaca doa akhir tahun, syaitan berkata, "Telah amanahlah anak Adam ini daripada godaanku pada tahun ini kerana Allah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan".


Doa awal tahun dan akhir tahun Hijrah

 

Bacaan doa akhir tahun dibaca 3 kali pada akhir Asar/ sebelum masuk Maghrib ( petang Rabu ni,19 Ogos)


Doa awal tahun dibaca 3 kali selepas Maghrib pada malam 1 Muharram(waktu Maghrib Rabu,19 Ogos) 


Sumber: Internet dan Infografik Masjid Putra Jaya. 

Post a Comment

1 Comments

  1. Assalamualaikum. saya mencari perawat yang boleh membuang sihir berpenjaga di badan pesakit, beberapa bahagian utama pesakit telah dikunci, dan juga dikenakan sihir patung, menyebabkan pesakit diganggu tidak kira masa. Jika sahabat disini tahu di mana tempat rawatan yang berkesan disekitar LemalPasir Mas Kel. tolong mesej no.telefon tempat rawatan, email kepada saya : tubuhsatu@gmail.com

    ReplyDelete