MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

7 Doa Pendekat & Kebahagian Keluarga


7 DOA-DOA PENDEKAT DAN KEBAHAGIAAN KELUARGA.

DOA 1:  MOHON KECUKUPAN KEPERLUAN RUMAH TANGGA.

 حَسۡبِيَ ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ عَلَيۡهِ تَوَكَّلۡتُۖ وَهُوَ رَبُّ ٱلۡعَرۡشِ ٱلۡعَظِيمِ.
.
"Cukuplah bagiku Allah.Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai Arasy yang agung" (Surah al-Tawbah 129: 9).

DOA 2:  PELEMBUT HATI.

 طه (1) مَاۤ أَنزَلۡنَا عَلَیۡكَ ٱلۡقُرۡءَانَ لِتَشۡقَىٰۤ (2)  إِلَّا تَذۡكِرَةࣰ لِّمَن یَخۡشَىٰ (3)  تَنزِیلࣰا مِّمَّنۡ خَلَقَ ٱلۡأَرۡضَ وَٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ ٱلۡعُلَى (4)  ٱلرَّحۡمَـٰنُ عَلَى ٱلۡعَرۡشِ ٱسۡتَوَىٰ (5).

"Taa' Haa. Tiada Kami turunkan al-Quran keatasmu supaya engkau menanggung kesusahan. Melainkan peringatan bagi orang yang takut kepada Tuhannya. Penurunan daripada Tuhan yang mencipta bumi ini dan langit yang tinggi. Tuhan yang Maha Pemurah, berkuasa di atas Arasy" (Surah Taha 20: 1-5).

DOA 3:  MOHON KEDIAMAN YANG BAIK.

رَّبِّ أَدۡخِلۡنِی مُدۡخَلَ صِدۡقࣲ وَأَخۡرِجۡنِی مُخۡرَجَ صِدۡقࣲ وَٱجۡعَل لِّی مِن لَّدُنكَ سُلۡطَـٰنࣰا نَّصِیرࣰا.

"Wahai Tuhanku! Masukkanlah aku ke dalam urusan agamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah aku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia. Berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku" (Surah al-Isra' 17: 80).

DOA 4:  MOHON BIMBINGAN.

رَبَّنَآ ءَاتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةٗ وَهَيِّئۡ لَنَا مِنۡ أَمۡرِنَا رَشَدٗا.

"Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu, dan berilah kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami" (Surah al-Kahfi 18: 10).

DOA 5: ZIKIR WAKTU SUSAH.

 لَّآ إِلَٰهَ إِلَّآ أَنتَ سُبۡحَٰنَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ ٱلظَّٰلِمِينَ.

"Tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri" (Surah al-Anbiya' 87: 21).

DOA 6: MOHON PASANGAN DAN ZURIAT YANG SOLEH DAN SOLEHAH.

رَبَّنَا هَبۡ لَنَا مِنۡ أَزۡوَٰجِنَا وَذُرِّيَّٰتِنَا قُرَّةَ أَعۡيُنٖ وَٱجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِينَ إِمَامًا.

"Wahai Tuhan kami, anugerakanlah kepada kami  daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami sebagai penyejuk hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa" (Surah al-Furqan  25: 74).

DOA 7:  MOHON DIRI DAN KETURUNAN TERGOLONG DALAM KALANGAN ORANG YANG MENDIRIKAN SOLAT.

رَبِّ ٱجۡعَلۡنِي مُقِيمَ ٱلصَّلَوٰةِ وَمِن ذُرِّيَّتِيۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلۡ دُعَآءِ.

"Wahai Tuhanku! Jadikanlah aku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" (Surah Ibrahim 14: 40).


Kredit : Majalah Demi Cinta Isu 7 &  Muhammad Nizar

Post a Comment

0 Comments