MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Penggubalan Akta Kredit Pengguna


Menteri Kementerian Perdaganggan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Saifuddin Nasution mengadakan perbincangan yang produktif bersama Datuk Syed Zaid Albar, Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti Malaysia mengenai penggubalan Akta Kredit Pengguna yang diterajui oleh KPDNHEP.

Apakah signifikan Akta ini? 

Penggubalan Akta ini penting bagi mengukuhkan rangka kerja perlindungan pengguna kredit di Malaysia serta memastikan pengguna kredit menerima layanan yang adil ketika berurusan dengan pemberi kredit.

Selain itu, YB Saifuddin Nasution percaya pengawalseliaan industri kredit di bawah suatu Akta yg teratur dan pro-pengguna juga dapat menyumbang kepada keyakinan pelabur serta perkembangan ekonomi domestik yang mampan.

Dalam usaha ini, adalah penting untuk melibatkan pandangan semua pihak yang terlibat dalam industri kredit, seperti persatuan-persatuan pengguna, institusi kewangan serta agensi pengawalselia seperti Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.

Semoga berkat usaha semua, suatu Akta Kredit Pengguna yang komprehensif akan berjaya diperkenalkan bagi menggalakkan pasaran kredit yang sihat dan adil untuk semua.

Sumber : Saifuddin Nasution Twitter 

Post a Comment

0 Comments