MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

BNM Memutuskan Kadar Dasar Semalaman (OPR) kepada 2.75 peratus



Pada mesyuarat hari ini, Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) Bank Negara Malaysia (BNM) memutuskan untuk mengurangkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) kepada 2.75 peratus. Kadar siling dan lantai koridor OPR masing-masing dikurangkan kepada 3.00 peratus dan 2.50 peratus.

Ekonomi global terus berkembang pada kadar yang sederhana. Penunjuk terkini dan pelencongan ketegangan perdagangan baru-baru ini menunjukkan peningkatan aktiviti perdagangan global. Pelonggaran monetari merentasi ekonomi utama pada separuh kedua tahun 2019 telah membantu meringankan keadaan kewangan, dan dijangka terus menyokong aktiviti ekonomi. Walau bagaimanapun, risiko penurunan kekal disebabkan ketegangan geopolitik dan ketidakpastian dasar di beberapa negara. Ini boleh menyebabkan kebangkrapan ketidaktentuan pasaran kewangan dan menimbang prospek pertumbuhan global.

Bagi ekonomi Malaysia, penunjuk terkini dan gangguan bekalan dalam sektor berkaitan komoditi menunjukkan peningkatan aktiviti ekonomi yang sederhana pada suku keempat. Untuk 2019, pertumbuhan akan berada di dalam jangkaan unjuran. Untuk 2020, pertumbuhan dijangka bertambah baik secara beransur-ansur, dengan sokongan berterusan daripada perbelanjaan isi rumah dan prestasi eksport yang lebih baik. Aktiviti pelaburan keseluruhan dijangka mencatatkan pemulihan yang sederhana, disokong oleh projek yang sedang berjalan dan baru, baik dalam sektor awam dan swasta. Walau bagaimanapun, risiko penurunan pertumbuhan terus kekal. Ini termasuk ketidakpastian dari pelbagai rundingan perdagangan, risiko geopolitik, pertumbuhan yang lemah daripada jangkaan rakan perdagangan utama, ketidaktentuan dalam pasaran kewangan yang semakin tinggi, dan faktor domestik yang merangkumi kelemahan sektor berkaitan komoditi dan penangguhan pelaksanaan projek.

Inflasi tajuk purata pada 0.7% pada 2019. Pada tahun 2020, inflasi tajuk dijangkakan rata-rata lebih tinggi tetapi tetap sederhana. Lintasan inflasi utama akan bergantung kepada perkembangan harga minyak dan komoditi global dan pemasaan kenaikan harga bahan api runcit domestik. Inflasi dasar dijangka kekal stabil secara meluas, mencerminkan perkembangan berterusan dalam aktiviti ekonomi dan ketiadaan tekanan permintaan yang kukuh.

Pelarasan kepada OPR adalah langkah awal untuk memastikan peningkatan trajektori pertumbuhan di tengah-tengah kestabilan harga. Pada peringkat semasa OPR, MPC mempertimbangkan pendirian dasar monetari untuk bersesuaian dalam mengekalkan pertumbuhan ekonomi dengan kestabilan harga.

Sumber : BNM & Google Translate

Post a Comment

0 Comments