MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Malaysia di Tangga ke-61 HDR 2019





Indeks Pembangunan Manusia atau Indeks Pembangunan Insan (Bahasa Inggeris: Human Development Index, singkatan HDI) adalah indeks komposit statistik bagi penanda jangka hayat, pendidikan, dan pendapatan per kapita, yang digunakan untuk menilai negara-negara menjadi empat peringkat pembangunan manusia. Sebuah negara mencatatkan HDI yang lebih tinggi apabila jangka hayat lebih tinggi, tahap pendidikan lebih tinggi, dan KDNK per kapita lebih tinggi. HDI dibangunkan oleh pakar ekonomi Pakistan Mahbub ul Haq yang kemudiannya digunakan untuk mengukur pembangunan negara oleh Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa (UNDP). 

Laporan Pembangunan Manusia 2010 memperkenalkan satu Indeks Pembangunan Manusia yang diselaraskan tidak seimbang (IHDI). Walaupun HDI yang sederhana tetap bermanfaat, ia menyatakan bahawa "IHDI adalah tahap sebenar pembangunan manusia (melibatkan ketidakadilan)", dan "HDI boleh dilihat sebagai indeks 'potensi' pembangunan manusia (atau IHDI maksimum yang boleh dicapai jika tidak ada ketidaksamaan)". Indeks ini tidak mengambil kira beberapa faktor, seperti kekayaan bersih per kapita atau relatif kualiti barang di negara. Keadaan ini cenderung untuk menurunkan kedudukan untuk beberapa negara yang paling maju, seperti ahli G7 dan yang lain-lain.

Indeks ini didasarkan pada pendekatan pembangunan manusia, yang dibangunkan oleh Ul Haq, sering dibingkai dari segi sama ada orang itu dapat "menjadi" dan "lakukan" perkara-perkara yang diingini dalam kehidupan. Contohnya termasuk - Kehidupan: diberi makan, terlindung, sihat; Aktiviti: kerja, pendidikan, mengundi, menyertai dalam kehidupan masyarakat. Kebebasan pilihan adalah pusat-seseorang yang memilih untuk lapar (seperti semasa puasa) agak berbeza dengan seseorang yang lapar kerana mereka tidak mampu membeli makanan. 



Malaysia meraih skor 0.804 dalam Indeks Pembangunan Manusia (HDI) 2018 Program Pembangunan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) berbanding 0.802 tahun lepas, meletakkan negara dalam kategori Pembangunan Manusia Sangat Tinggi, atau di kedudukan ke-61 daripada 189 negara.

Skor Malaysia meningkat terutamanya disebabkan oleh purata jangka hayat yang bertambah baik, pada 76.0 berbanding 75.8 pada 2017 dan Pendapatan Negara Kasar Per Kapita pada Pariti Kuasa Beli (PPP) US$ 27,227 berbanding PPP sebanyak US$26,555 pada 2017.

“Antara 1990 dan 2018, Malaysia mencatatkan kemajuan kukuh dalam indeks pembangunan manusia daripada 0.644 kepada 0.804, peningkatan 24.9 peratus mencerminkan purata peningkatan tahunan 0.80 peratus,” kata UNDP dalam Laporan Pembangunan Manusia (HDR) 2019 bertajuk ‘Beyond Income, Beyond Averages, Beyond Today: Inequalities in Human Development in the 21st Century’ yang dikeluarkan, hari ini, di Bogota, Colombia.

Antara lainnya, jangka hayat Malaysia ketika kelahiran meningkat sebanyak 5.1 tahun, bermakna tahun persekolahan meningkat sebanyak 3.6 tahun dan jangka persekolahan meningkat sebanyak 3.7 tahun. Pendapatan Negara Kasar (PNK) per kapita Malaysia meningkat kira-kira 167.6 peratus antara 1990 dan 2018.

Menurut laporan itu, rantau Asia Pasifik menyaksikan peningkatan paling tinggi dalam pembangunan manusia di seluruh dunia.
 
Bagaimanapun, rantau Asia Pasifik juga terus bergelut dengan jurang pendapatan yang semakin melebar dan ketidaksamaan dalam elemen-elemen utama pembangunan insan seperti kesihatan, pendidikan, maruah dan menghormati hak asasi manusia.

“Selain cabaran-cabaran ini, masyarakat juga semakin terdedah kepada bentuk baharu ketidaksamaan yang muncul daripada teknologi disruptif dan daya tahan iklim,” kata laporan itu.

Antara cadangan dalam laporan itu adalah era awal kanak-kanak dan pelaburan sepanjang hayat, produktiviti dan perbelanjaan awam serta pencukaian yang adil.

“Ketidaksamaan bermula malahan sebelum kelahiran dan diperkuatkan lagi daripada perbezaan dalam kesihatan dan pendidikan menuju ke peringkat dewasa. Justeru, dasar-dasar untuk menanganinya, juga perlu bermula pada atau sebelum kelahiran, termasuk melabur dalam pendidikan, kesihatan dan pemakanan kanak-kanak pada peringkat usia awal lagi,” kata laporan itu.
 
Dasar-dasar untuk meningkatkan produktiviti sahaja tidak mencukupi kerana kuasa pasaran majikan yang semakin meningkat dikaitkan dengan penurunan bahagian pendapatan bagi pekerja, yang mana dasar antipakat dan dasar lain adalah kunci bagi menangani ketidakseimbangan kuasa pasaran.

Menurut laporan itu, pencukaian tidak boleh dipertimbangkan sendirian, tetapi ia perlu menjadi sebahagian daripada sistem dasar, termasuk perbelanjaan awam bagi kesihatan, pendidikan dan alternatif kepada gaya hidup berintensifkan karbon.
 
Lebih-lebih lagi, dasar domestik dipengaruhi oleh perbincangan cukai korporat global, mengetengahkan kepentingan dasar baharu bagi pencukaian antarabangsa untuk membantu memastikan keadilan, mengelakkan persaingan sengit dalam kadar cukai korporat terutamanya ketika pendigitalan membawakan bentuk nilai baharu kepada ekonomi, dan mengesan dan menghalang pengelakan cukai. 

Sumber: Bernama & HDR 2019



Post a Comment

0 Comments