MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Biodata Agilan Thani Atlet MMA



Nama : Agilan Thani 

Nama Bapa : Thanigasalam

Nama Panggilan : Agilan “Alligator” 

Tempat Lahir : Kuala Lumpur, Malaysia

Kerjaya: Atlet Sukan MMA, ONE Championship

Jurulatih : Samir Mrabet dari Belgium

Pasukan : Monarchy MMA

Perlawanan Terakhir: Pada 6 Disember 2019 mengalahkan Dante Schiro

Sejarah Kehidupan :  

Sewaktu di peringkat kanak-kanak pernah dibuli dan berat badan pernah mencecah 140 kilogram. Berjaya menurunkan berat badan sebanyak 55kg secara luar biasa dalam tempoh satu tahun dengan latihan di jiu-jitsu dan disiplin lain di Brazil

Agilan Thani memulakan latihan di Monarchy MMA ketika beliau berusia 16 tahun dan kehilangan 10kg. Dengan kepercayaannya yang baru dibina melalui seni mempertahankan diri, beliau mula berdiri untuk dirinya sendiri dan semua pembulinya dahulu mula menjauhi beliau.

Setahun berlalu, Agilan fokus pada perjalanan seni mempertahankan dirinya dan tidak mempedulikan segala kata-kata yang cuba mempertikaikan usahanya. Selepas tamat pengajian, beliau hampir tidak dapat dikenali oleh semua yang pernah membulinya.

Beliau berubah menjadi seorang yang taksub kepada seni mempertahankan diri “welterweight” dan bekerja di gimnasium sepenuh masa. Beliau semakin jauh dari identiti kanak-kanak yang gempal yang digunakan oleh rakan-rakan untuk keseronokan mereka. Beliau berubah menjadi seorang pemuda yang mengasah kemahiran seni mempertahankan diri elit, bersama dengan keberanian dan kebijaksanaan untuk menggunakannya dengan bijak. Walaupun beliau pernah di dera jasmani dan psikologi, semangat Agilan Thani tidak pernah luntur.

Sepanjang perjalanan kariernya, beliau berjaya mencatat rekod seni mempertahankan diri amatur yang sempurna. Beliau berjaya memenangi “Kejohanan Welterweight MIMMA” dan memulakan kerjaya profesional dengan merangkul kejuaraan kebangsaan Malaysia sebelum beralih profesional, memenangi enam (6) pertarungan berturut-turut di pentas peringkat Kejohanan ONE Championship untuk mendapat pukulan pada gelaran Ben Askren yang diidamkan.

Hari ini, beliau yang mendapat jolokan “Alligator” menuai segala usahanya dalam “One Championship” dengan mempamerkan kemahiran seni mempertahankan diri elitnya ke seluruh dunia.

Sumber: thesportivo.com dan onefc.com

Post a Comment

0 Comments