MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Faktor Iklim mempengaruhi Ekonomi Global



Bank Negara Malaysia (BNM) akan mula meminta institusi kewangan di Malaysia untuk melaporkan pendedahan kepada risiko iklim berikutan kerugian ekonomi global berkaitan bencana alam mencecah AS$160 bilion (RM668.5 bilion) setahun.

Keperluan melaporkan risiko iklim susulan BNM dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) melengkapkan sistem klasifikasi bagi aset hijau, kata Nor Shamsiah Mohd Yunus (Gabenor BNM)
Faktor risiko Iklim menimbulkan risiko kepada kedudukan fiskal kerajaan, daya maju perniagaan dan taraf hidup individu.

Pada 2014, banjir di negeri Kelantan dan Terengganu menjejaskan kehidupan lebih 200,000 penduduk dan menyaksikan kerajaan Malaysia membelanjakan lebih RM2 bilion untuk membina semula kawasan yang terkesan. Banjir besar kemudian turut melanda Pulau Pinang dan Kedah pada 2017.

Pada 2016, kemarau yang berpanjangan menyebabkan sektor pertanian negara susut 5.2 peratus.

Bank-bank pusat di seluruh dunia bergelut dengan risiko iklim dan bagaimana faktor ini yang menjadi dasar mereka, dari kejutan ekonomi cuaca yang melampau untuk mengubah pola migrasi.
Bank pusat yang berdepan ancaman perubahan iklim Malaysia mengambil tindakan terhadap perubahan iklim di pejabatnya sendiri.

Ia menuai air hujan, mencetak mata wang baru yang lebih sedikit dan menukar wang tunai lama yang dicincang menjadi tenaga produktif, menjimatkan 440 tan pelepasan karbon sejak 2016, kata Nor Shamsiah.

“Kami tidak lagi mampu bertindak balas sebaik sahaja kejadian terburuk berlaku. Nilainya terlalu tinggi,” katanya. - 

Sumber: Bloomberg

Post a Comment

0 Comments