MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Pengodam Letak Perisian Intip Di WhatsApp

 
Kecacatan keselamatan WhatsApp membenarkan pengodam meletakkan perisian intip dalam telefon bimbit, hari ini.

Kelemahan tersebut dilaporkan Financial Times (FT) dengan kemas kini WhatsApp terbaharu membolehkan perisian jahat dalam telefon bimbit dengan menelefon sasaran menggunakan aplikasi yang digunakan 1.5 bilion orang di seluruh dunia.

FT memetik peniaga perisian intip menyatakan alat itu dibangunkan oleh syarikat bayang berpusat Israel dipanggil NSO Group yang didakwa membantu kerajaan dari Asia Barat ke Mexico mengintip aktivis dan wartawan.

Penyelidik keselamatan memberitahu, kod jahat itu mempunyai persamaan dengan pembangunan teknologi lain oleh syarikat sama, mengikut The New York Times. - AFP

Jan Koum (Ukraine: Yang Kum, lahir 24 Februari 1976) adalah seorang usahawan Amerika Syarikat dan pengaturcara komputer. Beliau adalah pengasas bersama dan merupakan CEO WhatsApp, aplikasi pesanan mudah alih yang diperoleh oleh Facebook Inc. pada bulan Februari 2014 dengan harga AS $ 19.3 bilion.

WhatsApp Messenger adalah perkhidmatan mesej perisian percuma dan platform terus dan suara IP (VoIP) yang dimiliki oleh Facebook.

Aplikasi ini membolehkan penghantaran mesej teks dan panggilan suara, serta panggilan video, imej dan media lain, dokumen, dan lokasi pengguna. Aplikasi berjalan dari peranti mudah alih tetapi juga boleh diakses dari komputer atas meja, perkhidmatan memerlukan pengguna untuk menyediakan nombor mudah alih selular standard. Pada asalnya, pengguna hanya boleh berkomunikasi dengan orang lain secara individu atau dalam kumpulan pengguna individu, tetapi pada September 2017, WhatsApp mengumumkan platform perniagaan yang akan membolehkan syarikat menyediakan khidmat pelanggan kepada pengguna pada skala.

Pelanggan itu dibuat oleh WhatsApp Inc., yang berpangkalan di Mountain View, California, yang telah diperoleh oleh Facebook pada bulan Februari 2014 untuk kira-kira AS $ 19.3 bilion.

Menjelang Februari 2018, WhatsApp mempunyai pangkalan pengguna lebih dari satu setengah bilion, menjadikannya aplikasi pemesejan yang paling popular pada masa itu. WhatsApp telah berkembang di beberapa negara, termasuk Brazil, India, dan sebahagian besar Eropah, termasuk United Kingdom dan Perancis serta Malaysia.

Sumber: AFP, Wikipedia & Utusan Online


Post a Comment

0 Comments