MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Undang-undang khas heret penjual lesen kontraktor, AP, kontrak


Ketua Pengarah Pusat Governans, Integriti dan Anti Rasuah Nasional (GIACC), Tan Sri Abu Kassim Mohamed, berkata individu yang menjual lesen kontraktor, permit import (AP) dan kontrak bakal berdepan tindakan tegas menerusi undang-undang yang bakal digubal dalam usaha kerajaan meminimumkan jenayah rasuah.

Undang-undang itu sebahagian perkara utama dalam Pelan Anti Rasuah Nasional yang digariskan pusat GIACC. 
Perbuatan menjual lesen dan kontrak  itu dilihat antara penyumbang utama rasuah yang membabitkan projek jutaan dan berbilion ringgit.

Amalan "Ali Baba" adalah contoh terdekat yang menyebabkan kerja - kerja yang dianugerahkan tidak siap sepenuhnya dan kurang berkualiti.

Tujuan asal adalah bagi membantu kontraktor Bumiputera,  namun sistemnya disalah guna  dan amalan ini berlaku dibeberpa buah negeri di Malaysia sebelum ini dan sistem ini Kebiasanya kontraktor Bumiputera akan sub-kontrak kepada kontraktor lain.

Pelobi parti politik yang sering menggunakan jawatan untuk mendapatkan projek seperti ketua bahagian sesebuah parti, kononnya wang hasil dari projek digunakan untuk bahagian masing-masing tetapi sebenarnya untuk kepentingan peribadi, kesudahanya pelobi menjadi lebih kaya hanya bermodalkan air liur sedangkan kontraktor yang layak tidak dapat projek dan ada yang muflis.

Salah guna pengaruh oleh pelobi ini membuatkan jenayah rasuah terjadi dan kadang-kadang orang yang tidak bersalah akan dipersalahkan dan didakwa atas kesalahan yang tidak pernah  dilakukan.
Syarikat kontraktor juga akan diwajibkan mengisytihar pemilik sebenar syarikat kerana kajian mendapati 55 peratus nama pemilik sebenar tidak disenarai dalam dokumen syarikat.
Senarai nama rakan kongsi sangat penting supaya kontraktor tidak menggunakan nama individu berpengaruh untuk kepentingan sendiri.
Pengistiharan nama pemilik dan rakan kongsi bertujuan mencegah salah guna kuasa oleh pihak tidak bertanggungjawab, GIACC Komited dalam mengurangkan campur tangan ahli politik dalam pelaksanaan tugas pegawai kerajaan.
Sebagai contoh surat sokongan daripada ahli politik dan pegawai kerajaan yang memerintah tidak harus mengambil arahan dalam surat itu sebagai arahan mutlak sehingga menjejaskan integriti mereka sendiri.

Surat sokongan penganugerahan tender projek kerajaan atau Government Link Company (GLC) kepada kontraktor tertentu tanpa melalui proses tender dan tapisan.
Arahan dalam penguatkuasaan undang - undang  boleh berlaku contohnya pada sebelah pagi pihak penguasa merampas mesin judi tetapi pada sebelah petangnya mesin tersebut dihantar balik kerana campur tangan ahli politik.

Adalah diharapkan penubuhan dan tranformasi yang dilaksanakan oleh GIACC ini dapat mengurangkan gejala rasuah di kalangan masyarakat, seterusnya membenci amalan rasuah.

Sumber :Berita Harian dan Penulis sendiri 

Post a Comment

0 Comments