MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Harga Syiling RON95



Kabinet Malaysia hari ini (27.02.2019) dan di umumkan oleh Menteri Kewangan Malaysia Yang Berhormat Lim Guan Eng, bersetuju dalam mesyuaratnya membuat perubahan harga minyak petrol RON 95 daripada harga asal RM 2.20 seliter kepada RM 2.08 seliter sebagai harga paras syiling dengan  pengurangan sebanyak RM 0.12 Sen.

Dibawah formula Automatic Pricing Mechanism (APM) , harga syiling minyak petrol RON95 ditetapkan RM 2.08 seliter, harga minyak Diesel RM 2.18 manakala RON97 tidak ada harga maksimum/syiling ditetapkan buat masa ini.

Ini bermakna harga runcit minyak RON95 dihadkan RM 2.08 dan tidak dipengaruhi oleh harga minyak mentah brent,  walaupun harga minyak brent ketika itu naik dan turun. 

Tujuan perubahan dan penetapan harga minyak petrol RON95 ini adalah bagi membantu dan mengurangkan bebanan kos sara hidup golongan B40 yang 40% dari rakyat Malaysia pada masa ini.

Belanjawan Malaysia 2019 menetapkan harga minyak mentah dunia pada paras  US$70 setong dan kini harga minyak mentah (brent) mencecah US$66 , perubahan naik dan susut minyak mentah dunia  walaupun kemungkinan kos lebihan terjadi kerajaan Malaysia mampu menyerap kos lebihan tersebut dan tiada keperluan untuk menyemak semula belanjawan 2019 yang dibuat.

Lebihan kos terjadi apabila minyak mentah  dunia menyusut , seperti hari ini US$66.

Had harga minyak / paras syiling petrol ini akan dibatalkan oleh kerajaan Malaysia apabila subsidi minyak bersasar dilaksanakan pada pertengahan tahun ini (2019).

Sumber: Malaysiakini, TV3 dan Penulis sendiri 


Post a Comment

0 Comments