MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Minta Kembali Hadiah Pertunangan



MINTA KEMBALI HADIAH PERTUNANGAN


SOALAN :


Selepas bertunang andainya ditakdirkan tidak jadi meneruskan perkahwinan adakah boleh diminta kembali hadiah yang telah diberikan pada majlis pertunangan dibuat seperti cincin dan sebagainya?


JAWAPAN :


Haram meminta semula hadiah dan pemberian yang telah diberikan kepada seseorang samada kerana bertunang atau lainnya melainkan pemberian dari seorang bapa kepada anaknya.


Dari Ibnu ‘Umar r.a. dari Nabi saw baginda bersabda :


لاَ يَحِلُّ لِلرَّجُلِ أَنْ يُعْطِيَ عَطِيَّةً ثُمَّ يَرْجِعُ فِيهَا إِلاَّ الْوَالِدَ فِيمَا يُعْطِي وَلَدَهُ.


artinya : "Tidak halal bagi seseorang bahawa memberi ia satu pemberian kemudian dia mengambil kembali pemberiannya itu melainkan bapa pada pemberian yang telah ia berikan kepada anaknya." (Hadith Abud Daud dan Tirmizi)


Telah menyebut oleh Dr Wahbah Zuhaili :


ورأى الشافعية والحنابلة: أنه ليس للخاطب الرجوع بما أهداه؛ سواء أكانت موجودة أم هالكة لأن للهدية حكم الهبة ولا يجوز عندهم للواهب أن يرجع في هبته بعد قبضها إلا الوالد فيما أعطى ولده


Artinya : “Dan pendapat ulamak mazhab Syafie dan Hanbali sungguhnya tidak boleh bagi yang meminang meminta kembali dengan barang yang telah diberikannya samada barang tersebut masih ada atau sudah rosak kerana hadiah itu hukumnya seperti hibbah. Dan tidak harus disisi mereka bagi yang memberi bahawa meminta kembali pada pemberiannya itu kemudian dari diterimanya kecuali bapa pada barang yang diberikan kepada anaknya.” (Kitab Al-Fiqh Al-Islami)


Ada pun jika dibuat syarat pulangkan kembali jika tidak jadi bernikah dan bersetuju oleh yang menerima maka harus hukumnya meminta kembali.


Sebaiknya jika putus tunang jangan diminta semula apa yang telah diberikan kerana sabit bagi pemberian tersebut pahala disi Allah.


Jika bapa memberi suatu harta kepada anaknya maka harus bapa meminta kembali dan wajib anak memulangkan semula.


wallahua’lam 

ustaz azhar idrus


Post a Comment

0 Comments