MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Tersentuh Kulit Babi



TERSENTUH KASUT KULIT BABI


SOALAN :


Ketika saya pergi ke sebuah mall saya telah memegang sepasang  kasut yang dibuat dari kulit babi.


Soalan saya adakah wajib saya basuh tangan saya dengan air tanah?


JAWAPAN :


Fuqahak telah menetapkan jika menyetuh suatu yang najis yang kering dengan tangan yang kering maka tangan yang kering itu tidak dikira ternajis. 


Ada pun jika menyentuh suatu yang najis dengan tangan yang basah maka tangan tersebut dikira telah ternajis ia samada najis itu kering atau basah.


Tersebut pada Kitab Fiqh Al-Ibadah ‘ala Al-Mazhab As-Syafie :


إِذَا اتَّصَلَ النَّجِسُ أَوْ الـمُتَنَجِّسُ بِالطَّاهِرِ نُظِرَ:فَإِنْ كَانَا جَافَّيْنِ فَلَا تُؤَثِّرُ  النَّجَاسَةُ بِالطَّاهِرِ بِنَاءً عَلَى القَاعِدَةِ الْفِقْهِيَّةِ :جاف على جاف طاهر بلا خلاف طَاهِرٌ بِلَا خِلَافٍ وَإِنْ كَانَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا رُطَبًا تَنَجَّسَ الطَّاهِرُ بِالآخَرِ


Artinya : “Apabila bersentuh oleh najis atau suatu yang terkena najis dengan benda yang suci maka hendaklah dilihat jika keduanya kering maka tidak memberi kesan oleh yang najis itu akan yang suci berdasarkan qaedah fiqah ‘yang kering atas yang kering itu suci’ tanpa khilaf.


Dan jika salah satunya atau keduanya basah nescaya ternajislah yang suci itu dengan sebab yang satu lagi.”


Kesimpulannya jika tersentuh atau terpakai kasut yang diperbuat dari kulit babi sebagaimana dalam soalan dan tangan atau kakinya kering maka tidaklah ternajis tangan dan kakinya yakni tidak wajib atasnya membasuh dengan air tanah sebagaimana diwajibkan ketika membasuh suatu yang ternajis dengan najis mughallazah.


wallahua’lam 

Kridet: Ustaz Azhar Idrus


Baca juga Mengenal Barangan Kulit Babi/ Khinzir

Post a Comment

0 Comments