MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Besar Tanggungjawab Seorang Ayah




ASSALAMU'ALAIKUM WBT.

"BESAR TANGGUNGJAWAB SEORANG AYAH."

1. Al-Imam Ibn Al-Qayyim menegaskan, seorang ayah yang leka boleh memberikan kesan terhadap kerosakan anak -anaknya. Kata Al-Imam :

فَمَا أفسد الْأَبْنَاء مثل تغفل الْآبَاء وإهمالهم

■  “Maka betapa rosaknya anak-anak atas kesan mengikut kelekaan serta kelalaian ayah-ayah mereka.”
(Tuhfatul Maudud).

2. Malah Ibn Al-Qayyim menegaskan, kebanyakkan kesan buruk terhadap anak adalah apabila ayah mereka gagal berfungsi dalam mendidik mereka. Kata ibn Al-Qayyim :

وكل هَذَا عواقب تَفْرِيط الْآبَاء فِي حُقُوق الله وإضاعتهم لَهَا وإعراضهم عَمَّا أوجب الله عَلَيْهِم من الْعلم النافع وَالْعَمَل

■  “Dan semua kesan buruk ini adalah akibat kealpaan ayah terhadap hak-hak Allah, mereka meninggalkan hak-hak Allah serta menjauhi apa yang telah diwajibkan oleh Allah terhadap mereka dari aspek ilmu yang bermanfaat dan amal soleh.” (Ibn Al-Qayyim).

3. Atas dasar itu, kebanyakkan dialog di dalam Al-Quran mempamerkan hubungan mesra anak dengan ayah. Nabi Yusuf mengadu masalah dengan ayahnya Nabi Ya’qub. Luqman Al-Hakim pula mendidik anaknya tentang aqidah dan tauhid.

4. Bahkan doa seorang ayah jugalah yang ditekankan di dalam Al-Quran. Ini dipamerkan melalui doa Nabi Ibrahim terhadap anaknya. Nabi Ibrahim mendoakan agar anak-anaknya dijadikan dikalangan mereka yang mendirikan solat. Doa Nabi Ibrahim :

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ

■  “Wahai Tuhanku, jadikanlah diriku dikalangan mereka yang mendirikan solat, begitu jugalah dengan seluruh zuriatku, wahai Tuhanku, perkenankanlah doaku ini.

■  Semoga ia adalah muhasabah buat diri ini. Semoga ia muhasabah buat seluruh ayah.


Kridet: @islamitu_indah & Infografik Pinterest

Post a Comment

0 Comments