MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Penjelasan Isu Status Halal Premis Makanan Dalam Kempen #BMF



Dalam kehangatan kempen "Buy Muslim First" #BMF. Pihak JAKIM telah menerima pertanyaan status halal beberapa premis makanan yang disenaraikan oleh pihak - pihak yang tidak bertanggungjawab sebagai tidak halal dan mendakwa logol halal yang dikeluarkan oleh pihak JAKIM adalah palsu dengan tujuan untuk mengelirukan pelanggan khususnya pelanggan yang beragama Islam.

Untuk makluman, dakwaan tersebut adalah *TIDAK BENAR* kerana terdapat premis - premis berkenaan yang telah memiliki Sijil Pengeshaan Halal Malaysia (SPHM). Perlu diketahui bahawa prosedur SPHM melalui proses semakan yang teliti bagi memastikan produk atau premis makanan tersebut Halalan Toyyiban serta disusuli dengan pemantauan berkala.

Pihak JAKIM juga telah mengeluarkan panduan kepada pengguna untuk mengenalpasti premis - premis makanan yang memiliki SPHM

https://m. facebook.com/HabHalalJakim/photos/a.761629273996348/960245340801406/type=3&source=54&ref=page_internal

Justeru, masyarakat dinasihatkan agar lebih berwaspada sebelum menyebarkan sesuatu tular berkaitan isu halal yang tidak diketahui status kebenarannya dengan merujuk pihak berutoriti agar tidak terjebak ke kancah fitnah dan salah faham sesama ummah yang akan menjejaskan keharmonian negara.

Untuk mnegetahui produk dan premis makanan yang memiliki SPHM sila layari portal Halal Malaysia di halal.gov

Semakan juga boleh dilakukan melalui aplikasi telefon pintar Verfy Halal.

Kenyataan ini dikeluarkan oleh pihak JAKIM pada 13 September 2019.

Sumber : JAKIM


Isu Halal : Penjelasan Isu Status Halal Secret Recipe

Post a Comment

0 Comments