MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Hukum Sambutan Maulidur Rasul


Soalan:

Apakah Hukum Sambutan Maulid Rasul/Maulidur Rasul?

Jawapan:

Berkata Dr Syauqi Ibrahim 'Allam Mufti Mesir:

Ertinya: 

"Upacara sambutan maulid Nabi yang mulia adalah merupakan tanda kasih dan mengagungkan penghulu kita Nabi Muhammad saw dan bergembira dengannya".

Dan merupakan tanda syukur kepada Allah Ta'ala atas kurnianNya sebagaimana firman Allah Ta'ala:

Ertinya: 

"Katakanlah dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya maka dengan sebab yang demikian itu maka hendaklah kamu semua bergembira" .

(Yunus:58)

Sambutan ini adalah pekerjaan yang disyariatkan yang ada baginya asal di dalam Quran dan Sunnah yang mana telah mengamalkannya oleh sekalian orang Islam sejak berkurun-kurun.

Dan telah sepakat segala umat atas eloknya dan tidak ada seorang pun ulamak yang muktabar mengingkarkannya"

Wallahua'lam.

Sumber: Ustaz Azhar Idrus

Sabda Nabi SAW:

" Barang siapa yang melakukan (merintis) dalam Islam sesuatu perkara baik maka ia akan mendapatkan pahala daripada perbuatan baiknya tersebut, da ia juga mendapatkan pahala sari orang yang mengikutinya selepasnya tanpa dikurangkan pahala mereka sedikitpun"

(Riwayat Muslim:1017)

Ibn Hajar Al-Asqalani menyatakan " Sesiapa yang berusaha meraih kebaikan dalam Maulid dan menjauhi keburukan, maka ianya adalah bid;ah yang hasanah (baik).

"Hukum kepada sambutan Maulidur Rasul SAW adalah harus (bid'ah hasanah) tetapi ianya diraikan mengikut beberapa syarat yang bertepatan dengan syarak. Semoga umat Islam dapat membina perpaduan dan mengukuhkan perasan kasih sayang serta saling hormat-menghormati."

(Shibus Samaha (Mufti) Malaysia Dato' Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri) 

Sumber: IG Dato' Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Post a Comment

0 Comments