MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Titian Sirat

 


Ketika melalui titian sirat, Rasululullah SAW adalah manusia pertama yang akan melaluinya dan umat Baginda adalah umat pertama yang akan meniti titian ini.


Perjalanan meniti titian sirat adalah berbeza keadaannya di antara setiap manusia dan menurut Baginda ada yang dapat melalui titian ini sepantas buraq. Setelah Rasulullah melalui titian sirat, Baginda akan berada di penghujung titian dan setiap kali umatnya naik meniti titian sirat ini Baginda akan menyebut “Ummati ya Rabb” (Umatku wahai Tuhanku). Lalu Rasulullah akan terus berdoa dan menyebut “Selamatkanlah ya Allah” dan berharap umatnya selamat ketika meniti titian itu.


Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Said al-Qudri menyebut, “Sewaktu dibentang al-jisr(jambatan) di atas neraka jahannam, pada waktu itu Rasulullah akan dibenarkan memberi syafaat dan berdoa: “Ya Allah, selamatkanlah”. Baginda akan merasa berdebar, begitu jugalah umatnya yang sedang meniti titian itu.


Apabila ditanya sahabat apakah yang dimaksudkan dengan al-jisr itu, Baginda berkata ia adalah titian sirat yang licin, mempunyai lengan yang hujungnya runcing dan duri yang ada padanya dikenali sebagai as-sa’dan. Duri yang tajam dan beracun  itu akan mengait manusia yang melalui titian sirat itu.


Menurut Rasulullah, ada di kalangan orang mukmin yang berlari meniti titian itu hanya sekelip mata. Ada yang sepantas buraq dan selamat menitinya, ada yang bagaikan angin, ada yang menitinya bagai burung yang berterbangan dan ada pula yang berlalu seperti kuda dan tunggangan lain. Malah ada juga orang Islam yang terkena kaitan duri ketika meniti titian itu lalu dilempar ke neraka jahannam.


Titian sirat itu sehalus sehelai rambut yang dibelah tujuh dan lebih tajam daripada mata pedang, dalam keadaan gelap, berbau hanyir dan kedengaran api neraka sedang marak serta duri yang sedang kait-mengait di bawahnya.


Selain itu ada juga orang Islam yang meniti titian itu di dalam keadaan merangkak lalu terjatuh dan menaiki semula titian. Apabila titian itu digoncang dan dikait sehingga terjatuh, ada yang terselamat, manakala ada juga yang terus terjatuh ke dalam neraka.



Ceramah oleh : Ustaz Wadi Annuar


Post a Comment

0 Comments