MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Tan Sri Ahmad Badri Mohd Zahir Dilantik Sebagai Pengerusi Baharu TNB Berkuat kuasa 12 Mac 2020




Tan Sri Ahmad Badri Mohd Zahir dilantik sebagai pengerusi baharu Tenaga Nasional Bhd (TNB) menggantikan Tan Sri Datuk Amar Leo Moggie, berkuat kuasa 12 Mac 2020.

Ahmad Badri merupakan pengarah bukan bebas bagi syarikat utiliti nasional itu dan berkhidmat sebagai Ketua Setiausaha Perbendaharaan sejak 12 Sept, 2018. 

TNB dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini berkata, Moggie, 78, meletakkan jawatan sebagai pengarah dan pengerusi. 

Tan Sri Ahmad Badri Mohd Zahir memegang Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Hull, United Kingdom, Pengurusan Tanah dan Harta dari Universiti Teknologi MARA (UiTM), Diploma Pengurusan Tanah dan Harta dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan Diploma dalam Pentadbiran Awam dari Institut Pentadbiran Awam Negara (INTAN).

Pada masa ini, beliau adalah Setiausaha Agung Perbendaharaan, Kementerian Kewangan. Sebelum ini, beliau adalah Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) Perbendaharaan. Beliau telah berkhidmat di sektor awam selama hampir tiga puluh tahun, memegang beberapa jawatan kanan, termasuk Pengarah Bajet Negara dan Bahagian Setiausaha Bahagian Pelaburan Strategik.

Beliau adalah Ahli Bank Negara Malaysia (BNM), Permodalan Nasional Berhad (PNB), Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM). Beliau juga merupakan Pengerusi Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM), Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA), Kumpulan Wang Tabung Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) dan Cyberview.

Pada masa yang ssama juga Tan Sri Ahmad Badri dilantik sebagai ahli Tabung Haji (TH) Lembaga pada 31 Oktober 2018 sehingga hari ini.

Sumber: Bernama dan TH


Post a Comment

0 Comments