MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

5 Khasiat Utama Buah Tembikai Yang Anda Perlu Tahu


Tembikai adalah buah - buahan tempatan yang mudah diperolehi di setiap negara sebagai contoh Malaysia,  cuma tembikai disetiap negara berbeza - beza bentuk,  warna, tekstur tetapi persamaanya memberikan manfaat kepada manusia.

Berikut dikongsikan khasiat buah tembikai:-

1.Memudahkan melahirkan anak 

Tembikai sangat sesuai dimakan  ketika seseorang wanita yang menggandung bagi memudahkan melahirkan anak. Seperti sabda Nabi Muhammad saw : "Wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi perwatakkan dan wajahnya "

2.Mencegah dari penyakit kanser 

Tembikai mempunyai kandungan vitamin C dan Lycopene membantu melindungi sel-sel badan dari kecerderaan dari dari serangan radikal bebas penyebab kanser.

3.Mencegah penyakit jantung

Lycopene bersifat antioksidan dapat mengurangkan tekanan darah tinggi. Ia memberikan kesan yang sangat baik kepada pembuluh darah dalam mengatasi tekanan yang berat pada pembuluh darah di jantung.

4.Mempunyai kandungan air yang tinggi

Tidak dinafikan tembikai adalah buah yang mempunyai air yang banyak,  memakannya atau meminumnya dijadikan jus memberikan tubuh badan mempunyai kandungan air yang mencukupi diperlukan oleh tubuh badan. Dapat mengelakkan dihidrasi apabila cuaca panas dan memudahkan sistem pencernaan dan penghadaman Perut.

5.Menghaluskan dan mencantikan kulit 

Vitamin A dan C yang ada pada buah tembikai sangat baik untuk menjaga kulit dan membantu mengekalkan kelembapan kulit serta menghasilkan kolagen yang diperlukan oleh kulit. Seseorang yang meminum jus tembikai dalam kuantiti yang diperlukan setiap hari akan nampak muda dan bertenaga.

Sekiranya penulisan ini bermanfaat kepada anda,  sila kongsikan kepada rakan-rakan anda dan manfaatnya bersama kita rasai.

Post a Comment

0 Comments