MyWilayah.com

Bahan Ilmiah Sepanjang Zaman

Informasi Terkini

Pahala Berterusan



Dalam hidup ini usia (umur) akan berakhir Tetapi biarlah Pahala terus mengalir hingga hari kiamat.

Untuk mendapatkan pahala yang berterusan (istiqamah) adalah mudah, cuma terpulang kepada keimanan dan keyakinan seseorang (kita) terhadap janji-janji Allah swt.

Allah swt telah membuka dan memberi jalan serta panduan kepada kita melalui Al-Quran (kalam Allah swt) dan Hadis ( dari segi istilah segala sabdaan/ucapan dan perbuatan serta keadaannya)

Seperti mana sabdaan Nabi Muhammad saw :" Apabila anak Adam meninggal dunia,  maka terputuslah segala amalannya kecuali 3 perkara ia itu, sedekah jariah,  ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kebaikan kepada kedua ibu bapanya"

(Hadis Riwayat : Bukhari dan Muslim)

1. Sedekah Jariah

Daripada Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda " Harta tidak akan berkurangan dengan sebab sedekah, dan Allah tidak menambah kepada seseorang hamba dengan sebab kemaafan yang diberikan (kepada orang lain) melainkan kemuliaan kepadanya dan tiada merendah diri seseorang itu melainkan Allah akan mengangkatkan darjatnya "

(Hadis Riwayat : Muslim) 

Sedekah jariah juga boleh didefinisikan sesuatu kewangan atau harta benda yang diberikan oleh seseorang dengan ikhlas bagi tujuan kebaikan sebagai contoh buku  agama dan akademik selagi mana digunakan oleh seseorang/kumpulan/organisasi selagi itu penyedekahnya mendapat pahala yang berterusan.

2. Ilmu yang bermanfaat 

Daripada Muawiyah ra katanya : Rasulullah saw bersabda " Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah memperolehi kebaikan Allah menjadikannya pandai dalam hal keagamaan".

Ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang membawa kepada kebaikan kepada seseorang,  sebagai contoh tugas setiap Guru/Cikgu mencurahkan/memberikan ilmu pengetahuan kepada murid-muridnya selagi mana murid-muridnya mengamalkan apa yang diajar oleh Gurunya , selama itu Guru tersebut mendapat pahala yang berterusan.

3. Doa anak yang soleh

Doa anak yang soleh adalah aset yang paling penting kepada ibu bapa, para ibu bapa yang mendidik anak dengan baik sehingga melahirkan anak dengan sifat dan akhlak terpuji, Tahniah kepada ibu bapa tersebut. 

Daripada Abu Usaid Malik bin Rabi'ah As-Sa'idi ra berkata:" Ketika kami sedang bersama Rasulullah saw, tiba-tiba ada seorang lelaki daripada Bani Salamah datang kepada Rasulullah saw. Lelaki tersebut bertanya:" Wahai Rasulullah saw apakah masih ada ruang untuk aku berbuat baik kepada kedua orang tuaku setelah mereka meninggal?  ." Baginda menjawab :" Ya, mendoakan dan memintakan keampunan untuk kedua-duanya, melaksanakan wasiatnya, menyambung jalinan silaturahim mereka dan memuliakan teman mereka. ".

(Hadis Riwayat : Abu Dawud, Ibn Majah dan Ahmad)


Sumber : JAKIM dan penulis sendiri 

Post a Comment

0 Comments